Whittaker på Sørlandstinget

Påtroppende UiA-rektor Sunniva Whittaker deltok denne uka på Sørlandstinget, en samling for alle ordførere og stortingsrepresentanter fra Agder-fylkene.

Påtroppende rektor Sunniva Whittaker presenterer seg og UiA for Sørlandstinget, en samling for alle ordførere og stortingsrepresentanter fra Agderfylkene.

– Universitetet må være et attraktivt studiested og Agder må være en attraktiv region å bo og å skaffe seg arbeid i. Derfor står vi sammen med regionen i konkurransen om å trekke til oss nye studenter, sier Sunniva Whittaker i møte med de ledende politikere fra Sørlandet.

Nye toppledere presentert

Whittaker ble presentert sammen med Nina Mevold, som i oktober 2018 overtok som administrerende direktør på Sørlandet sykehus og Wenche P. Dehli, som fra første januar 2020 blir direktør for samhandling og innovasjon i nye Kristiansand kommune. Alle tre lederne understreket at samarbeid blir viktig framover.

– Vi utvider rektoratet og ansetter en ny viserektor for samfunnskontakt og nyskaping for å styrke det allerede gode samarbeidet med Agder-regionen, sier Whittaker.

Tre nye toppledere fikk møte det politiske Agder. Her er Nina Mevold (f.v.) som i oktober 2018 overtok som administrerende direktør på Sørlandet sykehus, påtroppende UiA-rektor Sunniva Whittaker og Wenche P. Dehli som fra første januar blir direktør for samhandling og innovasjon i nye Kristiansand kommune.

I løpet av det fire timer lange møte hadde sørlandspolitikere en rekke saker på dagsorden, og hadde besøk av både digitaliseringsminister Nicolai Astrup og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

– Som påtroppende rektor var det interessant å følge med på hva regionen er opptatt av og hvor mye UiA-samarbeidet betyr i de ulike sakene. Samtidig fikk jeg møte mange sentrale samarbeidspartnere ansikt til ansikt, sier Whittaker.

Nærmest fremtiden

UiAs nye rektor deltok også på Sørlandet nærmest fremtiden, som ble arrangert i Oslo samme dag.

Her var representanter fra både næringsliv og det offentlige representert for å fortelle gode historier om regionen og hvor mye det satses på både bærekraft, teknologi og samskaping. Arrangementet er et samarbeid mellom KS, NHO, LO, de store næringsklyngene, UiA, fylkeskommunene og Kristiansand og Arendal kommuner, og samlet 150 mennesker i Oslo.

­– Jeg ble virkelig inspirert av alt jeg har fått høre på disse samlingene og gleder meg til å ta fatt, sier Whittaker.

Tre nye toppledere fra offentlige virksomheter på Agder møtte det politiske Agder på Sørlandstinget.