Vis at du bryr deg

- Vi må alle våge å snakke om selvmord. Det kan lette et innvendig trykk hos den som går med selvmordstanker og dermed hindre at et menneske tar sitt eget liv, det sier førsteamanuensis Ane Ugland Albæk og krisepsykolog Renate Grønvold Bugge. Torsdag 10. september arrangeres Verdensdagen for selvmordsforebygging på UiA.

bb

I år er det 11. gang verdensdagen markeres på UiA. Vanligvis gjennomføres dagen som en konferanse med mange deltakere til stede på campus. I år blir markeringen digital. Klokken 10.00 sendes et talkshow der Ugland Albæk intervjuer Grønvold Bugge, rektor Sunniva Whittaker, leder for SiA helse Eli Stålesen og psykologspesialist ved Statens barnehus Mogens Albæk.

- Selvmord er den hyppigste dødsårsaken blant mennesker mellom 15 og 35 år, og vi vet at koronapandemien har skapt usikkerhet og ensomhet hos både studenter og andre. Derfor oppfordrer vi til åpenhet om selvmord, sier Ugland Albæk.

Fagkompetanse og erfaringskompetanse

I programmet forteller Grønvold Bugge om egne erfaringer etter at hennes sønn tok livet sitt for 22 år siden.

- Jeg har kjent på sjokket, tapet og fortvilelsen etterpå. Og jeg har stilt alle spørsmålene en pårørende stiller etterpå: Kunne jeg gjort noe, kunne jeg sagt noe, burde jeg forstått? sier den erfarne krisepsykologen, som siden da har engasjert seg rundt selvmordsforebygging gjennom Landsforeningen Leve: en organisasjon for pårørende etter selvmord.

- Det må ikke bli sensasjon rundt dette, men vi må sørge for at lidelsen kommer fram. Både lidelsen hos den som tar sitt eget liv og hos de pårørende som blir sittende igjen, sier Grønvold Bugge.

Kunnskap viktig

Rektor Sunniva Whittaker ser tre gode årsaker til at universitetet engasjerer seg i arbeidet med selvmordsforebygging.

1. På UiA har vi en rekke utdanninger der studenter skal ut i profesjoner hvor de vil møte mennesker i sårbare situasjoner. Derfor er kunnskap om selvmord viktig, sier Whittaker.
  2. Mange studenter flytter hjemmefra og endrer sosialt nettverk. Så det å være student er i seg selv å være i en sårbar gruppe. - Vi som utdanningsinstitusjon må skape gode og trygge rammer for studentene, sier hun.
  3. Dessuten viser statistikken at selvmord påvirker svært mange enten gjennom familiebånd eller kjennskap til selvmordsofre. Og vi spør oss da om vi kunne gjort noe annerledes, sier Whittaker.

Utfordre alle

Mange er redde for å ta opp selvmordsproblematikken med sine nærmeste.

- Vi skygger ofte unna fordi det blir vanskelig for oss selv, og mange kan være redde for å gjøre vondt verre. Men det er en myte at vi kan dytte folk over kanten ved å snakke om selvmord. Det viktigste er å snakke med den det gjelder der og da, sier Ugland Albæk.

Verdensdagen for forebygging av selvmord arrangeres av UiA, Landsforeningen Leve og SiA Helse, og støttes økonomisk av Fellesforbundet.

Du kan se den digitale markeringen av dagen på denne siden.