Vil utvide akademisk samarbeid med Tanzania

En delegasjon fra University of Dar es Salaam besøkte UiA fra 21. til 23. august. Samarbeidet mellom institusjonene har foregått lenge, og nå vil UiA utvide.

Delegasjonen besøkte Handelshøyskolen ved UiA, foto.
Delegasjonen besøkte blant annet Handelshøyskolen ved UiA, og hadde møter med samarbeidspartnere.

- Vi har samarbeidet med universitetet i Dar es Salaam i 25 år, og senest i desember var en delegasjon fra UiA på besøk i Tanzania for å markere jubileet. Denne ukens besøk er en gjenvisitt, og et tiltak for å stimulere til økt samarbeid på forskning, utveksling av masterstudenter og doktorgradsstipendiater, sier professor Stein Kristiansen ved Handelshøyskolen ved UiA.

Vil utveksle flere masterstudenter

Delegasjonen har fått omvisning på begge campus, og har hatt møter med rektor, fakultet for samfunnsvitenskap, Handelshøyskolen ved UiA og avdeling for lærerutdanning.

Handelshøyskolen har samarbeidet mye med universitetet i Dar es Salaam, og har søkt om støtte til å utvide samarbeidet.

Delegasjonen hadde flere møter med forskjellige fakulteter, foto.

Handelshøyskolene ved begge universiteter utveksler blant annet masterstudenter.

- Da Handelshøyskolen ved UiA gikk inn for å starte studentutveksling til høyvekstsøkonomier, valgte vi Tanzania, og University of Dar es Salaam Business School. Den er rangert blant de fem beste handelshøyskolene i Afrika, og vi sender hvert år fire studenter til dem og for internship i norske bedrifter i Tanzania. Nå har vi inne en ny søknad om støtte fra Senter for internasjonalisering av utdanning, hvor vi søker om fem millioner kroner for å utvide samarbeidet. Vi ønsker å finansiere fire ph.d-er og utveksle 20 masterstudenter i hver retning over en femårsperiode, sier Kristiansen.

- Et utmerket opphold

Dekan Ulingeta O.L. Mbamba ved University of Dar es Salaam Business School er storfornøyd med besøket.

- Vi har hatt et utmerket opphold her, og har fått treffe alle de vi ønsket å snakke med. Møtene har vært fruktbare, og jeg ser frem til videre samarbeid, sier han.

Fredag morgen reiser delegasjonen tilbake til Tanzania.
- Delegasjonen har hatt tre fulle dager. Torsdag er siste dag, så dagen skal bli brukt til å vise dem litt av landsdelen vår. Vi har hatt mange gode diskusjoner og utveksling av erfaringer, og kommer til å fortsette samarbeidet videre, sier Dmytro Yakovenko, ansvarlig for internasjonale relasjoner på UiA.