Videre til landsfinalen

Elisabeth Holen-Rabbersvik fra Universitetet i Agder og Halldor Engilbertsson fra Høyskolen i Telemark sanket flest stemmer i Forsker Grand Prix.

Elisabeth Holen-Rabbersvik og Halldor Engilbertsson i Forsker Grand Prix på Kick i Kristiansand.

Elisabeth Holen-Rabbersvik fra Universitetet i Agder og Halldor Engilbertsson fra Høyskolen i Telemark er videre til finalen i Forsker Grand Prix.

– Nå blir det Oslo-tur! Jeg må bare få logistikken til å gå opp på hjemmebane så er jeg klar. Dommer Sylfest Lomheim gav meg også noen gode tips til språklige forbedringer så det skal jeg tilpasse i presentasjonen min, sier en lykkelig Holen-Rabbersvik.

Hun er stipendiat ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap og overbeviste både dommerne og publikum med sin presentasjon om hvordan ulike former for samarbeid mellom kommuner kan løse demografiske utfordringer i fremtiden.

– Må sykepleiere jobbe dobbelt så fort i fremtiden? Er interkommunalt samarbeid løsningen? Spør Holen-Rabbersvik i sin humørfylte powerpoint-presentasjon.

– Abstrakt innhold gjort levende og interessant, melder dommerne tilbake til Holen-Rabbersvik etter første runde på scenen.

Den gode historien

Dommerne Arnfinn Christensen, Ingrid Forthun og Sylfest Lomheim

Dommerne Arnfinn Christensen, Ingrid Forthun og Sylfest Lomheim ser etter den gode historien.

Dommerne Sylfest Lomheim, Ingrid Forthun og Arnfinn Christensen gjør det klart i starten av showet at de vil se etter den gode historien, og belønne deltakerne deretter.

Men det er publikum i salen de virkelig må overbevise, og det på fire minutter. Utstyrt med mentometerknapper er alle i salen en dommer over forskningsformidlingen på scenen.

Holen-Rabbersvik illustrerer godt samarbeid mellom kommuner ved å vise til hvordan de lager vafler hjemme. Noen måler og noen rører.

– Noen kommuner ønsker å gjøre alt selv; lage røren, steke og spise vaflene selv, Hvordan tilrettelegger man best mulig for at interkommunalt samarbeid skal fungere?  Spør Holen-Rabbersvik.

– Du gjør forskningen din veldig spiselig. Bra levert! Sier dommer Forthun etter at Holen-Rabbersvik har levert sin siste presentasjon i Superfinalen der motstanderne er Toril Aagard og Halldor Engilbertsson.

Dommernes wild card til topps

Halldor Engilbertsson ved Institutt for økonomi og informatikk ved Høyskolen i Telemark forsker på forbrukeradferd og er interessert i det som påvirker oss forbrukere til å ta beslutninger.

– Hvilket underlag du står på kan påvirke våre innkjøp. Blir balansen vår utfordret velger vi ofte noe som tilfredsstiller våre umiddelbare behov, sier Engilbertsson.

Vi lærte også at det er mer sannsynlig at vi handler fransk vin om vi hører fransk musikk på øret.

Formidlingsgleden Engilbertsson viser på scenen sikret ham en plass i superfinalen som dommernes favoritt.

Etter en noe famlende start som førstemann ut i showet, skinner Engilbertson i Superfinalen. Etter siste avstemming er det klart at han sjarmerte publikum med sin iscenesetting av seg selv som oppgitt forbruker med for tunge handleposer.

Halldor Engilbertsson ved Institutt for økonomi og informatikk (HiT)

Halldor Engilbertsson ved Institutt for økonomi og informatikk (HiT) imponerte med sin iscenesetting av frustrert forbruker.

Hvem som er Norges beste forskningsformidler avgjøres lørdag 27. september, klokken 19:00 på Chat Noir.

Mer om Forsker Grand Prix

Tekst: Irene Hetlelid Svendsen
Foto: Olav Breen/Irene Hetlelid Svendsen

Forsker Grand Prix 2014