Jump to main content

– Vi trenger mangfoldskompetanse

I slutten av april fulgte to UiA-studenter PwC-ansatte i to dager, både for å lære og bidra med sin kunnskap.

Bildet viser advokat Stian Ordahl i PwC, student Christina Kvernevik, student Hans Jørgen Assmann og partner Hege Gabrielsen i PwC foran PwC-bygget på Fiskebrygga i Kristiansand.
Fra venstre: Advokat Stian Ordahl i PwC, student Christina Kvernevik, student Hans Jørgen Assmann og partner Hege Gabrielsen i PwC.

Et nytt initiativ fra en av UiAs studentmentorer ønsker å gi studenter og næringsliv muligheter til å lære av hverandre.

– Jeg har selv opplevd hvordan forskjellig kulturell bakgrunn kan påvirke hvilke muligheter du har i arbeidslivet. Jeg byttet etternavn fra El-Mrabet til Kvernevik i 2020, og opplevde å få mange flere svar på jobbsøknader og andre henvendelser. Det er tydelig at næringslivet har et stort behov for mangfoldskompetanse, sier Christina Kvernevik, som studerer master i samfunnskommunikasjon.

Hun er en av to utvalgte studenter som fikk muligheten til å følge ledere i PwC i Kristiansand i to dager. Den andre er Hans Jørgen Assmann, som studerer siviløkonom-studiet. Han har tysk bakgrunn, og vokste opp i Setesdal.

– Etter den første dagen ble det tydelig for meg at forskjellen mellom å lære om noe og å anvende lærdommen er ganske stor. Det er inspirerende å få lære av så mange dyktige hos PwC, de holder virkelig et høyt akademisk nivå, sier Hans Jørgen Assmann.

Stort behov

Ideen til pilotprosjektet kom fra Maryam Bokdasji, som er studentmentor for rektor Sunniva Whittaker. Bokdasji har tidligere deltatt på en lignende satsning i Stavanger, og har jobbet for å få til dette på UiA.

Bildet viser advokat Stian Ordahl i PwC, student Christina Kvernevik, studentmentor Maryam Bokdasji, student Hans Jørgen Assmann og partner Hege Gabrielsen i PwC.

Fra venstre: Advokat Stian Ordahl i PwC, student Christina Kvernevik, studentmentor Maryam Bokdasji, student Hans Jørgen Assmann og partner Hege Gabrielsen i PwC.

– Jeg fikk full støtte av rektor til å få dette til, og responsen har vært kjempegod. Fokuset har denne gangen vært på mangfoldskompetanse, noe vi vet at mange bedrifter på Sørlandet trenger mer av. Vi fikk rundt 40 søknader om å få være med, så det er tydelig at dette er noe studentene ønsker å være med på, sier hun.

– Har lært mye

Studentene skygget Audun Finnestad og Hege Gabrielsen, som begge jobber som partnere i PwC. De kan ikke få skrytt nok av studentenes innsats.

– Det har vært inspirerende for oss å ha med oss studentene, og vi har lært mye av deres perspektiver. Både Christina og Hans Jørgen har fortalt om sine kulturelle bakgrunner, og gitt oss innsikt i problemstillinger vi ønsker å lære av. Vi trenger mangfoldskompetanse, og næringslivet har mye å vinne på å forstå mer om den nye generasjonen ansatte som er på vei, sier Gabrielsen.

Christina Kvernevik er veldig fornøyd med de to dagene i PwC, og kunne gjerne tenkt seg lengre tid.

– Dette er jo et pilotprosjekt, så mulighetene er der for å utvikle dette videre. Jeg håper denne satsningen videreføres og utvides, både i antall bedrifter og studenter, sier Kvernevik.