– Vi må være så synlige at vi ikke kan oversees

Rytmiskmiljøet ved Universitetet i Agder jobber for å få flere kvinnelige studenter på instrumentutdanningene. Derfor engasjerte de fire kvinnelige proffmusikere til å vurdere studentene under opptaksprøvene denne uken.

Elisabeth Mørland Nesset jobber som profesjonell trommis etter studiene på UiA, og var tilbake på campus denne uka som kommisjonsmedlem. (Foto: Johannes Andersen)

Elisabeth Mørland Nesset jobber som profesjonell trommis etter studiene på UiA, og var tilbake på campus denne uka som kommisjonsmedlem. (Foto: Johannes Andersen)

–  Det bør være en selvfølge å ha representasjon av begge kjønn når musikk skal vurderes. Vi er glade for å ha fått støtte av UiA sentralt til dette også, sier Hilde Norbakken.

Hun er vokallærer ved Institutt for rytmisk musikk ved Universitetet i Agder (UiA), og er også likestillingskontakt. Norbakken tok initiativ til å engasjere Julie Falkevik Tungevåg Jr (tangenter), Gunn Hilde Erstad (bass), Frøydis Grorud (blås) og Elisabeth Mørland Nesset (trommer) som kommisjonsmedlemmer under opptaksuka på UiA. Likestilling- og inkluderingsutvalget ved universitetet stod for finansieringen.

– De er kjempedyktige musikere, og som tidligere UiA-studenter kjenner de miljøet og lærerne. Vi synes det er viktig med kvinnelige stemmer i kommisjonsarbeidet, og ønsker å synliggjøre at det faktisk finnes kvinner som spiller disse instrumentene på proff basis, sier Hilde Norbakken.

Mannsdominert bransje

Norbakken tror det er mange grunner til at kvinnelige studenter er i mindretall på instrumenter som trommer, bass, gitar og laptop.

– Kvinnelige rollemodeller er ekstremt viktig. Når du er ung jente som spiller trommer, trenger du å se at det finnes bra kvinnelige trommiser på et proft nivå. Det gjelder også for foreldrene. Vi må få til en av-kjønning av enkelte instrumenter og vise at jenter har de samme valgene som gutter også når det gjelder instrument og sjangervalg. Hvis ikke går vi jo glipp av halve gjengen, sier hun.

Denne uken var det opptaksuke på UiA. Solveig Nyhus er blant de som ønsker å studere trommer. Her blir hun vurdert av Elisabeth Mørland Nesset og resten av kommisjonen.

Elisabeth Mørland Nesset er gjerne rollemodell.

– Vi som er kvinnelige utøvere har ansvar for å være så synlige at vi ikke kan overses. Vi må være med på å sette premisser, definere og vurdere musikken, sier hun.

Musikeren er glad for å bli invitert tilbake til UiA for å vurdere potensielle studenter under opptaksprøvene på trommer.

– Det er veldig kult at UiA så tydelig setter fokus på å rekruttere kvinner inn i utdanningen, og inn i en bransje som fortsatt er mannsdominert, sier hun.

Tyngde og selvtillit

Mørland Nesset fullførte master i utøvende musikk i 2009. Nå er hun trommeslager og perkusjonist på profesjonelt nivå. Hun jobber blant annet med artister som Hanne Kolstø, Carina Frantzen, barnemusikkprosjektet "Du og jeg og vi 2-3-4" og i rockebandet Phone Joan. I tillegg underviser hun på kulturskole i Oslo.

– Studietiden på UiA betydde utrolig mye for min videre karriere. Jeg jobber fortsatt med mange av dem jeg studerte sammen med, sier trommeslageren.

Hun mener selv at utdanningen har vært viktig i en bransje der kvinner er i underskudd.

–  Utdanningen har gitt meg tyngde og selvtillit. Det har kommet godt med, sier hun.

– På hvilken måte?

Hilde Norbakken og Elisabeth Mørland Nesset gjør sitt for å fremme kvinnelige rollemodeller innen rytmiskmiljøet.

–  Jeg har ikke opplevd å bli undervurdert av mannlige kolleger, men det har skjedd i møte med mannlige lydteknikere og bransjefolk. De skal gjerne instruere meg i ting de tror jeg ikke kan. Som for eksempel å stemme trommer, sier hun.

– Hvordan håndterer du det?

– Jeg har blitt god på å sette skapet på plass med en gang på en tydelig måte.

Målrettet likestillingssatsing

UiA jobber målrettet for å sikre likestilling – blant annet gjennom å jobbe for økt kjønnsbalanse i studier. Handlingsplanen for likestilling og integrering ved Universitetet i Agder for 2016-2020 er den tredje handlingsplanen for dette saksområdet ved universitetet.

– Det er veldig positivt at vi er så bevisste på likestilling her på huset. #Metoo-året har også vært en viktig pekepinn på at vi aldri må stoppe å jobbe for likestilling, sier Hilde Norbakken.