Verdens utendørsterapeuter kommer til Agder for å lære

Om kort tid arrangeres en internasjonal konferanse for utendørsterapi i Agder. Fagfolk fra hele verden kommer for å la seg inspirere av hvordan vi nordmenn benytter oss av naturen i terapeutisk og helsefremmende arbeid.

Bilde av Carina Ribe Fernee fra Sørlandet sykehus/UiA, Leif Roar Kalleberg, avdelingsleder i Oppfølgingstjenester rus og psykisk helse i Kristiansand kommune, friluftsterapeut Vibeke Paulcha ved Avdeling for barn og ungens psykiske helse på Sørlandet sykehus, instituttleder Sveinung Berntsen Stølevik ved Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving, kulturrådgiver Jørgen Skauge i Kristiansand kommune og Gro Anita Kåsa Poulsen fra Blå Kors Kristiansand.
Konferansen arrangeres av flere organisasjoner og institusjoner i Agder. Fra venstre: Carina Ribe Fernee fra Sørlandet sykehus/UiA, Leif Roar Kalleberg, avdelingsleder i Oppfølgingstjenester rus og psykisk helse i Kristiansand kommune, friluftsterapeut Vibeke Paulcha ved Avdeling for barn og ungens psykiske helse på Sørlandet sykehus, instituttleder Sveinung Berntsen Stølevik ved Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving, kulturrådgiver Jørgen Skauge i Kristiansand kommune og Gro Anita Kåsa Poulsen fra Blå Kors Kristiansand.

– Stadig flere fagfolk har fått øynene opp for at ikke alle pasienter nødvendigvis får godt utbytte av å sitte inne i et terapirom. Å være ute i naturen, bruke kroppen og oppleve sosialt samhold kan gi mennesker en mestringsfølelse og en rekke helsegevinster. I Norge har vi et annerledes forhold til naturen enn mange andre steder, noe mange av våre internasjonale kollegaer har lyst til å lære mer om, sier Carina Ribe Fernee.

Hun jobber som forsker ved Sørlandet sykehus, og har også en stilling på Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving på Universitetet i Agder (UiA). Sammen med UiA, Kristiansand kommune, Agder fylkeskommune og Blå Kors er hun med på å arrangere konferansen «The 9th International Adventure Therapy Conference», som avholdes 20.-25. juni 2022.

– Vi har lenge vært spente på hvordan pandemien vil utvikle seg, men nå ser det heldigvis ut til at svært mange har anledning til å komme. Vi er nå tett på 400 deltagere fra 47 nasjoner. Det blir likevel en hybrid konferanse, slik at også de som ikke har mulighet til å reise kan få med seg mange av foredragene, sier Fernee.
Mange deltagere tar også med seg sine familier til konferansen, så det er laget et innholdsrikt familieprogram i tillegg.

Fra hav til hei

– Å være ute i naturen gjør oss likeverdige, til forskjell fra mer tradisjonelle behandlingsformer. Vi ønsker å vise frem naturmangfoldet vi har i Agder, fra hav til hei, og inspirere andre helsearbeidere til å benytte seg mer av uteomgivelsene sine i sitt arbeid, sier Fernee.

Derfor begynner konferansen med to dager langs kysten, hvor UiAs Campus Kristiansand blir hovedbasen. Midtveis i konferansen blir det en aktivitetsdag hvor deltakerne blir flyttet opp gjennom Setesdal. De siste dagene tilbringes på Hovden, hvor det blant annet blir sankthansfeiring.

Det er ikke lett å finne frem til en enkelt definisjon for hva utendørsterapi er, ettersom spennvidden i fagfeltet er så stor. Generelt kan en si at utendørsterapi er alle former for psykisk helsearbeid som foregår utendørs, fra lavterskelturer i nærområdet til større ekspedisjoner. Fellesnevneren er at formålet er terapeutisk.

I Agder finnes det et stort og spennende miljø for naturbasert helsearbeid, blant annet gjennom Energiverket i Kristiansand kommune, Barnas Stasjon i Blå Kors og Avdeling for barn og unges psykiske helse (Abup) ved Sørlandet sykehus.

Konferanse i telt

Konferansen vil bestå av tradisjonelle foredrag, praktiske workshops innendørs og utendørs, og muligheter til å oppleve norsk natur fra fjord til fjell. På programmet står blant annet overnatting i telt, kanopadling og fjellturer.

– Det er veldig mange som ønsker å sove i telt. Omtrent 150 teltplasser er nå booket, og vi ser på muligheter for å utvide med ekstra plasser. Det gir virkelig en ekstra dimensjon til konferansen å bo i telt sammen, det gleder vi oss til, sier Fernee.

I tillegg til flotte naturopplevelser gir også konferansen gode muligheter til å styrke det internasjonale samarbeidet på fagfeltet.

– Å bygge nettverk er noe av det viktigste med konferanser, og her har vi muligheten til å kombinere dette med fantastiske naturopplevelser i vår region. Det er mange som er interessert i nordmenns forhold til naturen, og internasjonalt er det ganske unikt med tilgangen vi har gjennom Allemannsretten, sier Sveinung Berntsen Stølevik, instituttleder for Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving.

For mer informasjon og påmelding: Internationaladventuretherapy – international adventure therapy