Vant hver sin forlagspris

Førsteamanuensene Siemke Böhnisch og Reidun Renstrøm stakk av med prisene for beste tidsskriftartikkel og beste lærebokprosjekt i 2014 under Universitetsforlagets akademiske hederskåring 10. juni.

Førsteamanuensisene Siemke Böhnisch og Reidun Renstrøm fra UiA med hver sin pris.

Førsteamanuensene Siemke Böhnisch og Reidun Renstrøm fra UiA med hver sin pris.

De to førsteamanuensene fra henholdsvis Fakultet for kunstfag og Fakultet for teknologi og realfag gikk til topps i sine respektive klasser med tidsskriftartikkelen Å gi Breivik en scene? – Scenekunst etter 22. juli med næranalyse av Milo Raus «Breiviks erklärung» og lærebokidéprosjektet Lærebok i fysikk. Et historisk perspektiv.

Scenekunst etter 22. juli

Siemke Böhnisch er førsteamanuensis i teater ved Institutt for sceniske og visuelle fag ved Universitetet i Agder.

Siemke Böhnisch er førsteamanuensis i teater ved Institutt for sceniske og visuelle fag ved Universitetet i Agder.

Siemke Böhnisch er førsteamanuensis i teater ved Institutt for sceniske og visuelle fag ved Universitetet i Agder.

- Artikkelen som er kåret som Beste tidsskriftartikkel i 2014 er nyskapende både når det gjelder form og innhold. Böhnisch tar en sjanse både som forsker og forfatter ved å stille nye spørsmål til hendelsene 22. juli og tiden etter. Artikkelen omhandler et viktig tema som langt fra er utdebattert, og artikkelen kommer med et interessant bidrag gjennom analyser av teateret som arena, heter det i juryens begrunnelse.

Artikkelen er publisert i Ekfrase, nordisk tidsskrift for visuell kultur, vol. 5, 1/2014.

Prisen for beste tidsskriftartikkel deles ut fordi Universitetsforlaget ønsker å fremheve det beste som skrives og publiseres av fagartikler. Kriteriene for utvelgelsen er at artikkelen er faglig nyvinnende og godt formidlet. Forfatteren eller forfatterne av vinnerartikkelen mottar kr 25 000,-.

Moderne fysikk

Reidun Renstrøm

Reidun Renstrøm (bildet) er førsteamanuensis ved Institutt for naturvitenskapelige fag, Universitetet i Agder.

Reidun Renstrøm er førsteamanuensis ved Institutt for naturvitenskapelige fag, Universitetet i Agder.

- Reidun Renstrøm har gitt seg ut på et spennende prosjekt: å presentere lærerstudenter for moderne fysikk gjennom en historisk framstilling, heter det i juryens begrunnelse.

- Styrken ved prosjektet er at det viser at fysikkfaglig kunnskap ikke bare er noe som studenten skal akseptere og memorere, men et resultat av mange kloke hoders tenking, kunnskapssøken og forsøk på å finne svar og vinne aksept for disse. Framstillingen gir liv til fagets mange likninger, formler og abstrakte prinsipper og gjør stoffet lettere å engasjere seg i og forstå.

Universitetsforlagets lærebokpris er på kr 100 000 kroner, og blir delt ut til det beste lærebokprosjektet innenfor forlagets utgivelsesområder. Vinnerprosjektet blir utgitt på Universitetsforlaget, og vinneren mottar også en skulptur som er laget av kunstneren Jens Hauglin.

Tekst: Jan Arve Olsen

Foto: Universitetsforlaget