Vant Forsker Grand Prix med formidling om kommunikasjon mellom helsearbeidere

– Kjempegøy, aldeles fantastisk! Nå er jeg veldig, veldig glad. Det sier Eva Mari Andreasen, som stakk av med seieren i årets forrykende Forsker Grand Prix-show på Kick Scene torsdag kveld.

-

GLAD VINNER: Eva Mari Andreasen stakk av med seieren i årets Forsker Grand Prix Agder. (Foto: Kjell Inge Søreide)

Stipendiaten ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap ved UiA leverte en overbevisende fremstilling av forskningsprosjektet sitt, der fokus er på systematisk og presis kommunikasjon mellom helsearbeidere når en pasient skal gjennomgå en operasjon.

70 prosent av alle feil på sykehus skyldes kommunikasjon. I arbeidet sitt fokuserer derfor forskeren på kommunikasjonsmetoden ISBAR - en kommunikasjonsmetode hvor både den som starter samtalen og den som mottar kan forstå og følge en rekkefølge på hva som skal bli sagt sånn at budskapet blir presist. Fokuset hennes er på hvordan sykepleierstudenter lærer å bruke ISBAR når de skal gi informasjon om en pasient til en kollega.

Les mer om forskningsprosjektet til Eva Mari Andreassen og de andre deltakerne:

Show for fullsatt sal

I FARTA: Deltakerne har gjennomgått et fire måneder langt kurs i formidling av vitenskapelige tema i regi av Kommunikasjonsavdelingen ved UiA. Her er Magnus Ivar Aagaard Skeie fra Kystverket/Handelshøyskolen ved UiA på scenen og forteller innlevende om forskningen hans på betalingsvillighet og prisfastsetting på uberørt natur.

De ni ph.d.-kandidatene som opptrådte torsdag leverte alle flotte fremstillinger for en fullsatt sal.

I tillegg til Andreasen lot publikum seg forføre av formidlingsforestillingene til Bodil Kvernenes Norsett fra Ansgar høyskole, Thomas Bjerregaard Bertelsen fra Sørlandet sykehus, Tina Elinor Rosland fra Sørlandet sykehus, Rune Hovland Skoe fra UiA, Helen Kolb fra UiA/Ansgar høyskole, Maren Songe Eriksen fra UiA, Magnus Ivar Aagaard Skeie fra UiA og Marthe Elden Wilhelmsen fra UiA – alle doktorgradsstipendiater - i Agder.

DOMMERNE: Fra venstre: Siren Marcussen Neset, Siv Kristin Sællmann og Lars Emil Nielsen. (Foto: Kjell Inge Søreide)

Imponerte dommerne

Både publikum og dommerpanelet lot seg imponere av kandidatenes innsats på scenen.

– Det var ikke vanskelig å bli imponert over hverken forskningen eller fremføringen til hun som vant. Men jeg er glad jeg fikk høre de andres fremføringer også. Selv om de ikke vant, var både innhold og fremføringer relevante og flotte. Det er utrolig viktig at forskere får føre frem sitt arbeid i offentligheten, og på en måte som vanlige folk forstår, sier journalist Siv Kristin Sællmann, som sammen med skuespiller Lars Emil Nielsen og Siren Marcussen Neset i Norce utgjorde dommerpanelet.

DELTAKERNE: Fra høyre: Marthe Elden Wilhelmsen, Thomas Bertelsen, Bodil Kvernenes Nørsett, Tina Ellinor Rosland, Maren Songe Eriksen, Rune Skoe, Eva Mari Andreasen, Helen Kolb og Magnus Ivar Aagaard Skeie. (Foto: Kjell Inge Søreide)

Forsker Grand Prix Agder inngår som ett av flere arrangementer i de nasjonale Forskningsdagene, som går av stabelen hvert år i siste halvdel av september.

I Agder deltar Universitetet i Agder, Sørlandet sykehus, forskningsstiftelsen Norce og en rekke andre forsknings- og kompetansevirksomheter i en rekke arrangementer.

Se mer om Forskningsdagene ved UiA her: