Valgstyret tok ikke valgklagene til følge

Frank Reichert er riktig valgt til rektor ved UiA. Det mener et enstemmig valgstyre, som onsdag behandlet to klager på hvordan valget ble gjennomført i slutten av mai.

VALGSTYRET: Fra venstre Terje Tellefsen, valgstyrets sekretær Elin Gauslaa, Anne Brita Thorød, Valgstyrets leder Birte Simonsen, ass. universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen, Trygve Bjerkås, Tamara Nevmerzhytska og Ruben Haugland.

- Dette har vært et uvanlig jevnt valg. Det var derfor ikke overraskende at det kom inn klager. Men vi kan ikke se at klagene har tilført saken nye momenter som gjør at vi lander på noe annet enn det vi gjorde ved stemmetellingen etter andre valgomgang, nemlig at Frank Reichert er valgt til ny rektor ved Universitetet i Agder, sier valgstyrets leder Birte Simonsen.

Det endelige resultatet viste da at Frank Reichert fikk 49,48 % av stemmene, mens Sigbjørn Sødal fikk 49,29 % av stemmene. Valget ble avsluttet onsdag 27. mai.

Saken går nå videre til Universitetsstyret, som behandler saken på sitt møte 25. juni.

Se: Frank Reichert blir ny rektor ved UiA

FRA MØTET: Anne Brita Thorød (t.v.) og Birte Simonsen.

To klager

Bakgrunnen for behandlingen i valgstyret onsdag, var to klager på gjennomføringen av valget. Den ene klagen er signert professor Dag Ingvar Jacobsen ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag og førsteamanuensis Cristina Bragdø-Ellenes ved Institutt for rettsvitenskap.

I klagen problematiserer de fem av de totalt 2010 avgitte stemmene. De fem stemmene – to fra vitenskapelig ansatte, tre fra administrativt ansatte - ble avgitt manuelt, i lukket konvolutt, og ikke elektronisk.

Klagerne krevde at alle manuelle stemmer må forkastes, og så må opptellingen foretas på nytt. Hvis det mot formodning ikke skulle være mulig, mener de at det må skrives ut nytt valg.

Også den andre klagen, som er sendt inn av førsteamanuensis Nils Martinius Justvik ved Institutt for religion, filosofi og historie, ba om at man vurderer omvalg på grunn av stemmegivingen.

Hovedprinsippet viktigst

- Prinsippet i demokratiske valg er at ingen skal hindres i å stemme, og at det praktiske må underlegges dette. Slik må det også være ved Universitetet i Agder. Selv om vi har valgt elektroniske verktøy ved gjennomføringen av valg, må vi altså også kunne godkjenne enkelte manuelle stemmer der disse av ulike og spesielle grunner ikke kan avgis elektronisk, sier Birte Simonsen.

Tekst & foto: Jan Arve Olsen