Vær obs på korona-smitte - flere påviste tilfeller

En student som brukte lesesal i B3 på Campus Kristiansand torsdag har fått positivt korona-utslag på hurtigtest. De siste dagene har flere studenter på Campus Kristiansand fått påvist korona med PCR-test. Smittetallene har økt kraftig i det siste både i Kristiansand og i Grimstad.

Korona-viruset-2871--cdc-alissa-eckert-ms_modifisert

Studenten som var smitteførende på lesesalen var der torsdag 25. november mellom klokka 08:30 og klokka 15:00. Studenten har ikke oversikt over hvem eller hvor mange som var der samtidig med ham. De som oppholdt seg i B3 i dette tidsrommet må være ekstra oppmerksomme på korona-symptomer

Torsdag kom det også melding om tre studenter som har fått påvist korona. Medstudenter og andre potensielle nærkontakter har fått beskjed om at de må være ekstra oppmerksomme på symptomer. Meldingene om positive korona-prøver har tiltatt i det siste på UiA, og beredskapsledelsen er svært fornøyd med at så mange viser ansvar og melder fra. UiA gir beskjed til medstudenter på vegne av smittesporerne i de kommunale helseavdelingene etter avtale.

Eksamen og juleferie

Det er derfor svært viktig at alle – både studenter og ansatte - er ekstra oppmerksomme på symptomer. Vi er inne i eksamensperioden - det er snart juleferie – og de aller fleste ønsker å komme godt gjennom begge deler.

Det er ikke innført lokale smitteverntiltak verken i Grimstad eller i Kristiansand. Ordføreren i Kristiansand ønsker å møte Folkehelseinstituttet om eventuelle lokale tiltak – se Fvn.no  og helseministeren vurderer om korona-strategien skal endres, ifølge VG.

- Men det er lov å bruke hodet. Dette er ikke tiden for å håndhilse, sier UiAs beredskapsleder Jan Egil Heinecke.

Et klokt valg er å følge de generelle nasjonale smittevernreglene – og gjerne supplere med å bruke munnbind på offentlige steder der det ikke er mulig å holde avstand til andre, for eksempel når du reiser kollektivt.

Meteren virker like godt nå som tidligere, om den holdes på 100 centimeter.

Følg smittevernreglene – og test deg!

Det er sesong for ordinær forkjølelse nå, og det er ikke enkelt å skille forkjølelse fra kovid-sykdom i startfasen. På det offisielle nettstedet HelseNorge kan du lese om symptomer

men blir sterkt oppfordret til å teste deg om du merket symptomer.

I «Korona-situasjonen og UiA» finner du åpne-lukke-punkter der du finner hvor og hvordan du kan teste deg, vaksinere deg og generelle råd for å unngå smitte.

* Hold deg hjemme om du er syk

* Vask eller sprit hendene ofte

* Hold avstand til andre på offentlige steder