Utvider stemmeperioden i studentvalgene til 12. mai

Studentene ved UiA får forlenget stemmeperioden med to dager i årets studentvalg til 12. mai. Årsaken er at en kandidat ved ett fakultet ved en feil ble oppført som kandidat ved et annet.

Illustrasjon, demokrati- og valguka
Veslemøy Rabe, foto

Veslemøy Rabe

– Det viser seg at en kandidat ved Fakultet for teknologi og realfag ble ført opp som kandidat ved Handelshøyskolen ved UiA. Det er en beklagelig feil fra universitetets side, som nå er rettet. I og med at feilen ble oppdaget to dager ute i stemmeperioden, er stemmeperioden forlenget tilsvarende, altså til 12. mai klokken 14.00, sier valgstyrets leder, Veslemøy Rabe.

– Samtidig forlenger vi også stemmeperioden for det andre studentvalget som forgår nå, valget til Studentparlamentet, til samme dato og tid, altså til 12. mai klokken 14.00.  Det vil gi alle som alle som ønsker å stemme i begge valgene, en god mulighet til å bruke stemmeretten, sier hun.

Støttes av STA

Olea Norset, foto

Olea Norset

Lederen i Studentorganisasjonen i Agder (STA), Olea Norset, beklager også det inntrufne.

– Dette skulle selvsagt ikke skjedd, og det er svært beklagelig. Men nå som det er rettet opp, støtter vi i STA at stemmeperioden i både fakultetsstyrevalgene og til Studentparlamentet forlenges, sier hun.

Ber handelshøyskolestudenter sjekke stemmen sin

Da feilen ble rettet onsdag, hadde 156 av 1774 stemmeberettigede studenter ved Handelshøyskolen stemt i fakultetsstyrevalget. Det er ikke mulig å vite hvor mange som eventuelt har stemt på kandidaten som var feiloppført, men eventuelle stemmer er nå annullert. Valgstyrets leder anbefaler derfor alle som har stemt på Handelshøyskolen om å sjekke stemmegivingen sin i universitetets elektroniske stemmerom.

Mer om studentvalgene ved UiA