Utlevering av korona-tester på campus

Grimstad kommune setter opp en egen stand der studenter og ansatte kan hente selvtester for korona ved behov fra mandag. Kristiansand kommune ønsker å bruke en mer byråkratisk prosedyre for studenter ved Campus Kristiansand.

Korona-tester blir utlevert på campus, men hvordan utleveringen foregår er forskjellig fra Campus Grimstad til Campus Kristiansand. Begge testene på bildet er forresten negative.

Det er kommunene som har ansvaret for å distribuere selvtestene, men UiA Hjelp blir en viktig samarbeidspartner i begge kommuner. Mer om det lenger ned.

Bakgrunnen er at en større del av smittebekjempelsen framover skal skje ved egentesting. Varsling til andre som kan være smittet skal mest gjøres av den enkelte, og ikke lenger av de kommunale smittesporerne.

Husk: Test ved Kristiansand Campus skal bestilles på forhånd gjennom hjelp@uia.no, chat eller via 3814 1000. Når du bestiller test: Si fra hvilken campus du tilhører. Sentralbordet er felles, og dermed må UiA Hjelp slå opp hvilken campus du tilhører, og det tar unødvendig tid.

Lett test-tilgang for studenter

Regjeringen har som en av sine prioriteringer at studentene skal tilbake til campus, og få mest mulig fysisk undervisning. En konsekvens av det er at mange må teste seg ofte, og regjeringen har tatt grep for å gjøre dette enklere:

«Forutsatt at det er tilstrekkelig tilgang til tester, anbefales det å legge til rette for jevnlig testing av studenter. Tester bør utdeles til studenter og det bør være enkel tilgang til tester på campus», står det i pressemeldingen «Regjeringen letter på tiltakene» fra 13. januar.

Regjeringen har imidlertid ikke kommet med noen oppskrift på hvordan dette skal gjøres i praksis.

UiAs to vertskapskommuner har valgt forskjellig linje for å gi studentene tilgang til selvtester.

UiA forstår regjeringen slik at når studentene skal ha fysiske forelesninger og tilgang til campus, betyr det at også forelesere og andre universitetsansatte skal få samme tilgang til selvtestene.

Alle  barnehagelærer- og lærerstudenter som skal ut i praksis, kan hente selvtester i UiA-hjelp  (gjelder begge campuser.)

Husk: Alle skal teste seg før de går ut i praksis, selv om de ikke har symptomer.

Slik bruker du selvtestene:

Les bruksanvisningen som følger med selvtest-settet. Vær nøyaktig.

Sjekk også:

Bruksanvisning fra Universitetet i Bergen:

Bruksanvisning med bilder fra Bærum kommune

Campus Grimstad

Grimstad kommune deler ut selvtester fra mandag til fredag i Gata på campus. Her deler Anne Kristine Erlandsen ut en testpakke. (Foto: Eli Marie Røkenes)

Grimstad kommune deler ut selvtester fra mandag til fredag i Gata på campus. Her deler Anne Kristine Erlandsen ut en testpakke. (Foto: Eli Marie Røkenes)

Grimstad kommune setter opp en betjent stand midt i Gata fra mandag. Den blir betjent av kommunens folk fra 10 – 13, og det er sterkt ønskelig at så mange som mulig henter selvtestene i dette tidsrommet.

Utenom den kommunale åpningstiden kan selvtester fås hos UiA Hjelp.

- Utdelingen vil foregå med tillit til at de som får testene har behov for dem, og under forutsetning av at ingen legger seg opp et lager av selvtester, sier Tor-Erik Austenaa i Grimstad kommune

Hver pakke inneholder 5 selvtester og bruksanvisning. Selvtestene skal tas hver 4. dag, slik at en pakke holder i tre uker.

Grimstad kommunes nettsted om korona:

Campus Kristiansand

You pick up the self-tests from the box inside the main entrance. A reference number is written on the package.

Henteboksen står rett innenfor hovedinngangen på Campus Kristiansand. Oppi ligger bestilte tester. (Dunken ble for liten, og er erstattet av en ny fra tirsdag, men plasseringen er den samme.)

Kristiansand kommune deler ikke selv ut koronatester på campus. Det skal UiA Hjelp gjøre. Det er viktig at bare de som har behov for test kommer for å hente. Kristiansand har satt opp en rekke kriterier for å få utlevert test(er).

Se Kristiansand kommunes nettside om selvtesting for hvem som kan få utlevert tester, og merk deg hvordan testene skal behandles.

UiA Hjelp deler ut test til ( I Kristiansand max 2 tester):

OBS: Det er jo ganske opplagt at de som arbeider ved UiA Hjelp ikke ønsker at en strøm med smittede personer henger rundt skranken. Det vil fort føre til at UiA Hjelp blir tømt for folk. Derfor:

Slik gjør du det:

1. Før du kan hente korona-test, må du bestille hos UiA Hjelp. Hovedkanalen er at du sender en e-post til hjelp@uia.no, eller du kan gi beskjed på chat https://www.uia.no/om-uia/finn-fram/kontaktinformasjon eller ringe 3814 1000.
  2. Du får beskjed på e-post når testene er klare til henting.
  3. Du henter i boksen på innsida av hovedinngangen. Referansenummer står på posen.
  4. Henvendelsene håndteres fortløpende – det tar aldri lang tid.

Kristiansand kommunes nettsted om korona

Ved positiv selvtest så må det bestilles PCR på Kløvertun i Kristiansand. Lenke for bestilling til PCR-test: Vær obs på at reglene for hvem som skal ta PCR-test er endret.

Kløvertun koronasenter. Adressen er Vigeveien 22A. Det er ved E18 mellom Varoddbroa og Bjørndalssletta. Åpen for de som ikke kan bruke selvtest, eller har testet positivt på en selvtest.