Utforsker samarbeidsmuligheter med Europarådet

Et nytt samarbeid mellom Europarådet og institusjoner på Sørlandet åpner for nye muligheter innen forskning, utdanning og demokratibygging.

Sunniva Whittaker og Bjørn Magnus Berge foran Campus Kristiansand

Rektor ved UiA Sunniva Whittaker og visegeneralsekretær for Europarådet Bjørn Magnus Berge.

UiA og fem andre institusjoner i Kristiansand utgjør et partnerskap som mandag 23. august skrev under på en ny samarbeidsavtale med Europarådet. Avtalen innebærer at Europarådet blir fast medarrangør på den årlige Europakonferansen i Kristiansand.

– Dette er et samarbeid med viktige institusjoner og for å nå våre felles mål er universitetet en av de viktigste, sier visegeneralsekretær i Europarådet Bjørn Magnus Berge.

Han besøkte UiA for å lære mer om hva universitetet gjør på området fra før og hva som er mulig å videreutvikle.

– Det UiA gjør gjennom å for eksempel arrangere en egen demokratiuke er veldig interessant, sier Berge.

Rektor Sunniva Whittaker tok visegeneralsekretæren imot ved Campus Kristiansand.

– Det er veldig fint for UiA å være med i dette samarbeidet, og vi er spente på hvilke gevinster vi sammen kan få ut av det, sier Whittaker.

Åpner kontakter for forskning

Stefan Gänzle

UiA har et sterkt forskningsmiljø innen EU og demokrati. Miljøet er tildelt status som Jean Monnet Centre of Excellence, en internasjonal annerkjennelse av kvaliteten på europaforskningen som pågår her.

– Målsetningene til den eldste organisasjon for demokrati og menneskerettigheter i Europa faller godt sammen med UiAs strategiske satsingsområde demokrati og medborgerskap. Dette samarbeidet øker mulighetene for oss her ved UiA til å sammen med de andre deltagerne se nærmere på hvordan Europarådet håndterer demokratiske utfordringer relatert til menneskerettigheter, domstoler og pressefrihet, sier instituttleder ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag Stefan Gänzle.

– Denne avtalen er en ypperlig mulighet til å komme i kontakt med praksis og policy-feltet, noe som vil komme til nytte i både forskning og utdanning, sier Gänzle.

De sørlandske partnerne i samarbeidet er Kristiansand kommune, Universitetet i Agder, ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter, Stiftelsen Cultiva, Kilden teater- og konserthus og Sørlandets Kunstmuseum/Kunstsilo.

Samarbeidspartnerne under signeringen. Foto: Kristiansand kommune

Les mer om samarbeidet på Kristiansand kommunes nettsider.