0
Hopp til hovedinnhold

Utforsker essensen av folkemusikk

Den armenske pianisten Mariam Kharatyan fullførte den kunstneriske delen av doktorgraden sin om armensk folkemusikk tidligere denne måneden. Det gjorde hun med en konsert i Kristiansand domkirke, akkompagnert av den anerkjente musikeren Vigen Balasanyan. Nå som den delen er unnagjort, har Kharatyan nå under et halvt år på å skrive ned betraktningene sine om denne reisen.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mariam Kharatyan og Vigen Balasanyan deler lidenskapen for armensk folkemusikk.

Mariam Kharatyan and Vigen Balasanyan share the same passion for Armenian folk music.

Mariam Kharatyan er amanuensis på Universitetet i Agder. Her underviser hun pianoakkompagnement ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk. Hun er også instituttets første eksternt finansierte stipendiat gjennom Program for kunstnerisk utviklingsarbeid.

Mariam Kharatyan og Vigen Balasanyan spiller armensk folkemusikk av Komitas (1869-1935).

Mariam Kharatyan og Vigen Balasanyan spiller armensk folkemusikk av Komitas (1869-1935).

Siden 2015 har hun jobbet med doktorgraden om Aram Khatsjaturjans (1903-1978) pianomusikk. Han er et av de største navnene innen armensk musikkhistorie. Etter å ha jobbet med prosjektet i ett og et halvt år, bestemte hun seg for å inkludere verkene til Komitas (1869-1935) i forskningsprosjektet. Komitas regnes som grunnleggeren av armensk folkemusikk.

To nøkkelkomponister

Komitas er helt i kjernen av armensk folkemusikk. Gjennom sitt arbeid brakte komponisten tradisjonell armensk kultur til resten av verden som før det ikke kjente til den.

- Til tross for at de var veldig forskjellige i måtene de skapte og fremførte verkene sine, har begge komponistene spilt en betydelig rolle i å gjøre armensk folkemusikk kjent for omverdenen. Det er to ting som tydelig binder verkene deres sammen: elementene i armensk folkedans og etterligning av folkeinstrumenter i komposisjonene sine. Det var derfor veldig viktig for meg å inkludere begge to i forskningsprosjektet mitt, sier Kharatyan.

Samarbeidet med Vigen Balasanyan

Etter at Komitas hadde blitt en del av forskningen hennes, begynte hun et samarbeid med Vigen Balasanyan, en høyt ansett armensk musiker som har spesialisert seg på tradisjonelle folkemusikkinstrumenter. Kharatyan og Balasanyan har kjent hverandre i mange år og deler den samme lidenskapen for armensk folkemusikk. Derfor var det en lett avgjørelse for begge to å jobbe sammen.

I løpet av de siste to årene har hun reist til Armenia flere ganger for å jobbe med prosjektet sammen med Balasanyan.

- Måten vi fremfører på har utviklet seg betydelig. Hver gang vi møttes, kom vi litt nærmere folkeestetikken, sier Kharatyan.

Den siste konserten i det kunstneriske forskningsprosjektet

Resultatet av samarbeidet var en fremragende (gjen)tolkning av 11 folkesanger og 7 folkedanser "Yot Par” og "Msho Shoror" for solopiano presentert i en offentlig forestilling den 6. oktober i Kristiansand domkirke. Balasanyan reiste til Norge for konserten, og sammen med Kharatyan på piano fremførte han folkesangene på to tradisjonelle armenske folkeinstrumenter: blul og duduk.

Kharatyan forklarer at disse instrumentene skaper en lyd som er subtil, vibrerer med undertoner og gammel. Spesielt blul som har en “klar og skjør lyd”, imotsetning til duduk som skaper en “fløyelsmyk, dyp lyd”. Noe av hennes kunstneriske utfordring var akkurat det å finne en måte å spille piano uten å overdøve disse instrumentene samtidig som den sanne essensen av armensk folkemusikk ble bevart.

De fleste tilhørerne på konserten på lørdagen var norske, men blant publikum var det også armenere som bor i Kristiansand, Kragerø, Vennesla og Lillesand.

- For meg var denne konserten en av de mest uforglemmelige fremføringene som jeg har opplevd og delt med publikum, sier Kharatyan, og legger til at det var første gang hun fremførte offentlig med folkeinstrumenter.

Samarbeidet mellom Mariam Kharatyan og Vigen Balasanyan har utviklet seg gjennom flere år, og har nådd en foreløpig topp under konserten i Kristiansand domkirke.

Samarbeidet mellom Mariam Kharatyan og Vigen Balasanyan har utviklet seg gjennom flere år, og har nådd en foreløpig topp under konserten i Kristiansand domkirke.

Fremtidige planer

Nå som den praktiske delen av prosjektet er fullført, og med et forventet slipp av opptakene i begynnelsen av 2019, skal Kharatyan bruke de neste månedene på å skrive ned betraktningene sine om prosjektet. Selve disputasen vil foregå i september 2019. Kharatyan ønsker at hennes arbeid ikke bare vil inspirere musikere til å utforske mulighetene utenfor de klassiske fremføringsrammene, men også andre kunstnere som er interessert i å studere fremføringskunsten.'

Send studiet på mail