Jump to main content

Utenriksminister Børge Brende til UiA

Onsdag 6. september kommer utenriksminister Børge Brende til Campus Kristiansand for å snakke om «Fremtidsrettet utenriks- / og sikkerhetspolitikk».

Utenriksminister Børge Brende (Foto: CF Wesenberg)

Utenriksminister Børge Brende (Foto: CF Wesenberg)

Utenriksministeren har vært på UiA flere ganger, senest i april i år. Da var regjeringen i ferd med å legge fram «Prosjekt veivalg» for utenrikspolitikken. Denne gangen er det Høyres Studenter som har invitert Børge Brende, som opptrer i Arne Garborgs auditorium, B1-006, Campus Kristiansand kl 13:45 til 14:45.

Innleder og samtaler

Utenriksministeren innleder på tema og deretter inviterer til dialog og samtale med ungdom og andre aktuelle inviterte. Her er en glimrende mulighet for deg som er opptatt av utenriks, geopolitikk, og fremtidens sikkerhetspolitikk heter det i programmet - og Brende er varmet opp av studentene på Høgskolen i Sørøst-Norge i Drammen på tirsdag.

Møtet er åpent for alle.

Kommer fra Boris

Utenriksministeren kommer forresten så godt som rett fra et møte hos den britiske utenriksministeren Boris Johnson i London  – der også utenriksministrene i de øvrige nordiske og de baltiske landene deltok.

«- Dei nordiske og baltiske landa har alltid hatt eit nært samarbeid med Storbritannia. Dette møtet gir høve til å oppretthalde og styrke dialogen med nære naboar om felles tryggingsutfordringar og viktige internasjonale spørsmål, seier Brende.

Møtet i London kjem etter eit initiativ frå Storbritannia. Utanriksministrane vil mellom anna diskutere regionale spørsmål som tryggleik i felles nærområde, hybride trugsmål, tryggings- og forsvarssamarbeid samt aktuelle saker på den internasjonale dagsordenen som Nord-Korea, ekstremisme og kampen mot Isil,» står det i pressebriefen om møtet.

Utenrikspolitisk urolige tider

Uansett om Brexit blir hard eller myk for britene vil nok Norge kjenne konsekvensene i vårt forhold til EU. Krefter i Norge ser jo ut til å ta Brexit som en invitasjon til å si opp EØS-avtalen – og det vil få store konsekvenser for Norge.

Uforutsigbare Donald Trump i USAs presidentembete er også en nøtt å knekke, siden USA er vår viktigste militære partner i Nato – og USAs utvidelse av sin interessesfære østover også fører til at amerikanske soldater nå er – rett nok ikke permanent – stasjonert i Trøndelag, og søndag ble påstander om at USA ønsker å stasjonere overvåkingsfly fast i Norge avvist av forsvarsministeren.

Norges forhold til Nordområdene og særlig til Russland er svært viktig framover – det samme gjelder Kina, som viser økende interesse for å ta i bruk Nordvestpassasjen til kommersiell skipsfart – og en lang rekke andre internasjonale spørsmål som har betydning for Norge.

Hvordan påvirkes Norge av en verden i rask omskiftning? Hvilke konsekvenser bør dette få for norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk? Dette har prosjektet «Veivalg» sett nærmere på.

Det kan bli en spennende time i Arne Garborgs auditorium på onsdag.