– Uten rengjøring stenger campus

Rengjøringspersonalet på Universitetet i Agder gjør en uvurderlig jobb for å holde campus rent og smittefritt.

Bilde av Sigrid Karina Egeland som vasker en gang på Campus Grimstad.
Sigrid Karina Egeland i full gang på Campus Grimstad. Hun omtaler seg helst som linoleumsterapeut eller poleringskosmetolog.

– Da UiA først stengte helt ned måtte noen av oss fortsatt på jobb. Det var jo noen unntak fra stengningen, som nødvendig laboratoriearbeid, og da var det ekstra viktig med godt renhold, sier Aud Skripeland.

Hun er renholdsleder på Campus Grimstad, og leder en avdeling på 14 faglærte renholdsoperatører. De begynner på jobb klokken 06.00, med vask av Gata, auditorier og undervisningsrom. De skal være klare til klokken 08.00. Deretter er det ganger, toaletter, kontorer, trapper og fellesområder som blir rengjort.

Måtte på jobb da Norge stengte

– Da landet stengte ned måtte en del av oss fortsatt på jobb. Da visste vi ikke like mye som nå, så det var jo litt skummelt å gå rundt og vaske her. Det er også vi som blir tilkalt når det har vært smittede personer på campus, så i de tilfellene vet vi at det faktisk har vært smittede personer der, sier Marianne Barth Tharaldsen.

Heldigvis har det ikke vært noe smitte blant universitetets renholdere så langt. Det ville i så fall ført til full nedstengning av UiA.

Bilde av Marianne Barth Tharaldsen og Aud Skripeland på Campus Grimstad.

Marianne Barth Tharaldsen (t.v.) og Aud Skripeland i maskinhallen på Campus Grimstad.

– Uten rengjøring må vi stenge campus. Jobben renholderne gjør er helt nødvendig for å kunne holde åpent, både for studenter og ansatte. Dette er grunnleggende for driften av våre campuser, uavhengig av pandemien, sier økonomi- og campusdirektør Kjetil Hellang.

Renholderne har også fått mer omfattende rutiner som en følge av pandemien. Alt av overflater som berøres, slik som gelendre og dørhåndtak, rengjøres nå ekstra godt. Dette er noe renholderne vil fortsette med.

– Håndvasken er blitt bedre

– Pandemien har virkelig satt hygiene i fokus for alle, og for oss som jobber med dette gjør det oss ekstra skjerpet. Det vil vi fortsette med uavhengig av pandemien. Det er også tydelig at håndvasken er blitt bedre på campus, for nå brukes det like mye papirhåndklær som før nedstengningen, uten at like mange personer er til stede. Det er godt å se, sier Skripeland.

De har også plassert ut ekstra rengjøringsmidler på møterom, som ansatte kan bruke til å desinfisere overflater.

– Jeg har lagt merke til at folk har blitt flinkere med hygienen, og de legger også merke til jobben vi gjør. Vi blir tydelig satt pris på, og det er veldig fint, sier Sigrid Karina Egeland.

Direktør med på vasken

Som en del av omorganiseringen av UiA er nå renholderne innlemmet i Økonomi- og campusavdelingen. Dermed har renholderne fått økonomi- og campusdirektør Kjetil Hellang som ny sjef. Tirsdag 7. september stilte han og fungerende seksjonsleder Ane Fiskebekk opp klokken 06.00 på Campus Grimstad, for å bli med renholdspersonalet på jobb.

Bilde av Spyridola Mouka og Kjetil Hellang.

Spyridola Mouka hadde med seg økonomi- og campusdirektør Kjetil Hellang på en vaskerunde.

– Det har gitt meg noen aha-opplevelser som jeg ikke ville fått på andre måter. Det er krevende arbeid, og flott å se den stoltheten som renholdsarbeiderne legger ned i sine ansvarsområder. I tillegg er de viktige for det sosiale miljøet på campus, sier Hellang.