Utdanningsministeren: – UiA er frempå

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim møtte Universitetet i Agders ledelse på tirsdag, blant annet for å diskutere muligheten for de nye utdanningstilbudene i rettsvitenskap og psykologi.

Bilde av statssekretær Aase Marthe Johansen Horrigmo, instituttleder Ole Dag Rike, prosjektleder Bård Bertelsen, universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen, forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim og leder for Studentorganisasjonen i Agder, Kristian Fredrik Meyer Ødegård. De står på en gressplen foran UiAs hovedbygg på Campus Kristiansand.
Fra venstre: Statssekretær Aase Marthe Johansen Horrigmo, instituttleder Ole Dag Rike, prosjektleder Bård Bertelsen, universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen, forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim og leder for Studentorganisasjonen i Agder, Kristian Fredrik Meyer Ødegård.

– Det blir spennende å følge prosessen videre. Først skal UiA søke Nokut (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) om akkreditering, så skal vi se på fordeling av studieplasser etter det. Jeg vet at UiA ønsker seg nyopprettede studieplasser for psykologi, men jeg kan ikke love noe, sier Henrik Asheim.

I tillegg til møte med UiAs ledelse møtte statsråden også instituttleder Ole Dag Rike ved Institutt for rettsvitenskap og Bård Bertelsen, prosjektleder for psykologiutdanningen ved UiA. De er nå i gang med å etablere mastergraden i rettsvitenskap og profesjonsutdanning i psykologi.

Fikk opphevet gradsforskriften

Dette var tidligere forhindret av gradsforskriften, som spesifiserte at bare enkelte universiteter kunne tilby disse utdanningene. Før sommeren kom gladmeldingen om at gradsforskriften ble opphevet, mye på grunn av jobben UiA gjorde med å synliggjøre det store regionale behovet for å kunne tilby mastergrad i rettsvitenskap og profesjonsutdanning i psykologi.

Bilde av universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen i samtale med forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim.

Universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen presenterte UiAs argumenter for hvorfor en ny profesjonsutdanning i psykologi bør legges til Agder.

– UiA er frempå, både med å ta tak i gradsforskriften og det videre arbeidet med utdanningene. Det er ikke noen hemmelighet at det var uenighet om dette fra konkurrerende institusjoner, men det ble vanskelig å argumentere for at ikke andre institusjoner skulle få tilby disse utdanningene. Det er kjempegøy at UiA nå er i full gang med å etablere dem, sier Asheim.

Leder for Studentorganisasjonen i Agder, Kristian Fredrik Meyer Ødegård, gleder seg til de nye studietilbudene er på plass.

– På tide

– Dette er noe vi vet at studentene har lyst på. I dag velger mange som vil bli psykologer å ta utdanningen i utlandet, fordi det ikke er nok studieplasser i Norge. Det er på tide at vi får mulighet til dette også på UiA, sier han.

Sara Øyen er student på bachelorprogrammet i rettsvitenskap. Hun kunne gjerne tenkt seg å studere videre på høyere nivå på UiA.

– Jeg kan absolutt tenke meg å ta mastergraden min her. Jeg håper UiA klarer å få på plass et godt tilbud, og det vil også styrke fagmiljøet i juss i Norge, sier hun.

Bilde av rettsvitenskapstudent Sara Øyen og STA-leder Kristian Fredrik Meyer Ødegård.

Rettsvitenskapstudent Sara Øyen og STA-leder Kristian Fredrik Meyer Ødegård er glade for UiAs satsing på nye utdanninger.

Universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen er glad for at UiAs innsats åpner for nye muligheter.

– Vi har vært flinke til å få dette på dagsordenen, og det ser vi nå resultatene av. I dag har jeg diskutert studieplasser til psykologi med statsråden, og han fikk også presentert våre planer for rettsvitenskap, sier universitetsdirektøren