Utdanning er nøkkelen

Utdanning er viktig for å få jobb i Norge. Mange med minoritetsbakgrunn har behov for å vite mer om søknadsprosess og opptakskrav ved UiA.

Lisbeth Pena, Dilovan Khalil og Fatima Heidari og Karl Norlie, foto
Lisbeth Pena (f.v.), Dilovan Khalil og Fatima Heidari kom sammen med karriereveileder Karl Norlie fra voksenopplæringen i Arendal for å finne ut mer om studier og opptak ved UiA.

Universitetet i Agder arrangerte nylig en informasjonssamling for minoritetsspråklige søkere.  Det var om lag femti frammøtte, deriblant mange med flyktningebakgrunn fra Syria, Eritrea, Afghanistan, Iran og Irak. Det var også personer fra l Europa og Sør Amerika på samlingen. Sammen med dem kom ansatte fra ulike introduksjonsprogram i Agder, fra NAV, Røde Kors og ulike voksenopplæringssentre.

– For dem som ønsker seg en jobb i Norge er utdanning nøkkelen. Her får de vite mer om studiemulighetene og hva de må gjøre for å komme oppfylle opptakskravene, sier Karl Norlie, karriereveileder ved Voksenopplæringen i Arendal.

Sammensatt gruppe

Norlie kom til samlingen sammen med ti stykker fra Arendal. Blant dem var Fatima Heidari, Lisbeth Pena og Dilovan Khalil.

– Vi setter pris på tiltaket fra UiA. Her kan vi spør om vår egen situasjon og få gode svar, og sier Khalil.

Han er fra Syria og kom til Norge for tre år siden. Han har studert kjemi i hjemlandet og har sendt papirene sine til NOKUT for å undersøke i hvilken grad utdannelsen hans godkjennes i Norge.

– Jeg har fått godkjent to av årene og vil søke meg inn på UiA til høsten for å fullføre en bachelor her, sier Khalil.

– Jeg er utdannet kjemiingeniør og ønsker å begynne på en master her. Men jeg trenger mer engelsk for å komme inn på masteren, og det har jeg fått informasjon om her, sier Heidari fra Afghanistan, som har bodd i Norge i ett og ett halvt år.

– Jeg ønsker å bli lærer, sier Pena fra Peru.

Hun har jobbet som turistguide i hjemlandet før hun kom til Norge i 2015. Nå tenker hun først og fremst å gå på videregående skole i Norge og er på samlingen på UiA for å se lenger framover.

– Jeg vil vite om mulighetene etter at jeg har tatt videregående, sier hun.

Mange spørsmål

Hanne Andersen-Steinsland, Bente Charlotte Rand, Marlene Romme Mørch og May Linn Tarasenko, foto

Det er mange interesserte og de har mye å spørre om sier arrangørene fra Studieavdelingen på UiA. Hanne Andersen-Steinsland (f.v.), Bente Charlotte Rand, Marlene Romme Mørch og May Linn Tarasenko

Det er studieavdelingen ved UiA som arrangerte samlingen. Etter innledninger om studieveiledning og opptaksprosess var mange det mange som hadde spørsmål.  Fra opptakskontoret ved UiA stilte Bente Charlotte Rand og May Linn Tarasenko.

– De lurer på hvordan kan de søke og hvordan kan deres kvalifikasjoner kan passe inn i det norske utdanningssystemet. Det er NOKUT har laget retningslinjer og oversikter over hva som godtas. Men vi kan hjelpe dem til å finne fram i systemet og hva som må til, sier Rand.

– Det er veldig gøy at så mange kommer og at de har lyst til så mye, sier Tarasenko.