Ungdom, ekstremisme og radikalisering

Lunsjforedraget med tittelen «Ungdom, ekstremisme og radikalisering» var det første i rekken i temaukene «Ungdommen nå til dags?», som går av stabelen denne høsten.

Ragnhild Sørbotten Moen var først ute i temaukene med foredraget "Ungdom, ekstremisme og radikalisering". Nå fortsetter aktiviteten i «Ungdommen nå til dags?» utover høsten.

Av Marthe Michelsen

Temaukene arrangeres i forbindelse med universitetets 10-års jubileum, og er i regi av lærerutdanningen på UiA.

Forsker på bakenforliggende årsaker til ekstremisme

Ragnhild Sørbotten Moen er foredragsholder, og driver forskning forsker på bakenforliggende årsaker til radikalisering hos unge. Hun gjør intervjuer med mennesker som tidligere har vært med i ekstremistiske grupper, og prøver å finne ut hva som gjorde at de endte opp der.

Bibliotekets lille foredragshall var fullsatt til dette lunsjforedraget, og både studenter og fakultetsmedlemmer deltok. Moen fortalte om sin forskning på radikalisering, og hvordan vi som medmennesker kan forebygge at unge mennesker blir trukket inn i ekstremistiske miljøer. På slutten ble det åpnet for spørsmål, og det var et engasjert publikum som debatterte temaet.

Ungdom fra ulike innfallsvinkler

Temaukene «Ungdommen nå til dags?» har til hensikt å sette fokus på ungdommer i dag fra ulike innfallsvinkler og fagfelt.

I tillegg til lunsjforedrag om blant annet ekstremisme, mobbing, og gruppebaserte skjellsord blir det filmvisninger, debatt, og fagdag om ulike temaer som alle dreier seg om ungdom nå til dags. Komplett program for temaukene finner du her, og årsaken til at temahøsten er i gang finner du her.