Undervisningen fortsetter – men nå gjelder det å unngå smitte

Oppdatert onsdag 3. mars: Kristiansand kommune sier nå at munnbind skal brukes om en ikke kan holde én meters avstand innendørs i offentlig rom. Men det er uansett stigende smittetall i Kristiansand, så det gjelder å overholde smittevernreglene. Det er nå lite som skal til før Kristiansand går til nest øverste trinn på den nasjonale tiltaksskalaen.

Campus Kristiansand

Oppdatert 3. mars:

Kristiansand er på nippet til å havne på nivå 4 i den nasjonale tiltaksskalaen mot koronasmitte, informerte kommuneoverlege Styrk F. Vik om til formannskapet i onsdagens møte. Skalaen stopper på 5.

Vedtaket om munnbind lyder slik:

"Det skal benyttes munnbind i det offentlige rom innendørs i situasjoner der det ikke er mulig å opprettholde minst én meters avstand. Dette gjelder ikke for barn under 12 år."

Munnbind-vedtaket er ikke utformet som et påbud i kommunes forskrift om smitteverntiltak fra 1. mars i år. Forskjellen på et påbud og en anbefaling, er at det er straffbart å ikke følge et påbud, heter det på Kristiansand kommunes hjemmeside

Med unntak av endringen i munnbind-saken, gkelder resten av denne artikkelen uendret:

Artikkel etter møte i formannskapet i Kristiansand mandag 1. mars:

Kristiansand kommune innfører strenge tiltak for å få kontroll etter økt covid 19-smitte. Nå må alle bidra for å unngå stengte campus. Deler av serveringen blir stengt på Campus Kristiansand, og munnbind skal brukes i det offentlige rom.

Undervisningen fortsetter som planlagt ved Campus Kristiansand. Vedtaket i Kristiansand gjelder ikke Campus Grimstad.

Om kantinene skal gjenåpnes, må det lages et unntak. Formannskapet skal se nærmere på studentenes situasjon i formannskapsmøtet førstkommende onsdag.

Se de lokale smittevernreglene som gjelder i Kristiansand kommune fra 2. mars 2021:

Bidra til å redusere smitten: Bruk QR-kodene når du er i rom som er merket og Last ned Smittestopp-appen fra FHI..

Munnbind

(Opphevet 3. mars: Dette vedtok også formannskapet: «Kristiansand kommune mener at munnbind skal benyttes i det offentlige rom innendørs. Anbefalingen gjelder ikke barn under 12 år.»

UiA er å anse som et offentlig rom. Vi arbeider med å finne ut nærmere hva vedtaket betyr, men i første rekke gjelder det iallfall i vrimlehallen Vilhelm Krags hall og kantineområdet.)

Formannskapet skal diskutere munnbind igjen onsdag. Her er saksutredningen for formannskapets kveldsmøte 1. mars - og Fædrelandsvennens oppsummering av vedtakene som ble gjort.

Etter at Folkehelseinstituttet slo alarm overfor Kristiansand kommune søndag 28. februar, har kriseledelsen ved UiA vært i tett kontakt med kommunen.

Belønningen fra godt smittevernarbeid og riktig god oppfølging fra studenter og ansatte så langt gjorde at UiA får fortsette omtrent som før, uten at kommunen innfører nye påbud nå. Forutsetningen er at det strenge smittevernet blir fulgt opp av alle.

Nå gjelder det at vi ikke glipper, men følger smittevernreglene, bruker QR-koder – se ny og bedre oppskrift for førstegangs nedlasting - og UiA ønsker at alle bruker Smittestopp-appen fra FHI. Vær spesielt oppmerksom på smitte-meteren i fellesarealer som kantine og vrimlehallen/Gata, og ved inn- og utgang av forelesninger.

Kommunehelsetjenesten i Grimstad vurderer å følge opp innstramningene som skjer i Kristiansand, melder Grimstad Adressetidende mandag 1. mars. Det betyr trolig at hvis Campus Kristiansand blir stengt, får vi samme utvikling på Campus Grimstad.

Slik blir tiltakene

NYTT: Studenter og ansatte skal unngå unødvendig reising mellom campusene. Tilstedeværelse på begge campuser skal unngås.

Undervisning:

• Brorparten av undervisningen vil gå digitalt, som nå.
  • Studentene vil bli tilbudt fysisk undervisning i ett emne hver uke, som nå.
  • Studenter som trenger fysisk infrastruktur – for eksempel laboratorier, studio osv – vil fortsatt få fysisk undervisning.
  • QR-kode skal registreres ved undervisning og i grupperom/ andre rom som er merket med QR-kode.

Praksis i studiene:

• Praksisstudenter i Kristiansand og andre kommuner gjennomfører praksis som planlagt.
  • Det gjelder også studenter fra andre kommuner som har praksis i Kristiansand, og studenter i Kristiansand som har praksis i andre kommuner.
  • Reise til praksissted er regnet som nødvendig reise.

Ansatte:

Hovedregelen ved UiA er fortsatt at ansatte skal arbeide hjemmefra.

• NYTT: Det blir anbefalt på det sterkeste at ansatte med kontor på Campus Kristiansand arbeider hjemmefra. Unntak kan fortsatt avtales med leder.
  • Det blir også anbefalt at ansatte med kontor på Campus Grimstad arbeider hjemmefra. Unntak kan selvfølgelig også avtales for denne gruppen.

Generelt om smitteinnstramningene:

Disse gjelder i Kristiansand, men kan godt praktiseres også i Grimstad. Punktet «Arrangementer» er nasjonalt tiltak og gjelder begge kommuner.

Munnbind:

• (Skal brukes i offentlig rom innendørs. Opphevet 3. mars)
  • UiA deler ut munnbind bare ved obligatorisk undervisning der 1-meteren ikke kan overholdes.
  • Den enkelte student og ansatte må selv sørge for å ha munnbind tilgjengelig i Kristiansand henhold til kommunens vedtak.

Studentkantinene: Formannskapet i Kristiansand har bestemt at studentkantinene skal holde stengt. Men kiosken og kaffebaren i vrimlehallen kan foreløpig holde åpent. Begrunnelsen er at det er et serveringssted, som rammes av denne formuleringen i saksutredningen til formannskapet: «Alle serveringssteder stenges helt, men take away tillates.»

Innstramningene som formannskapet i Kristiansand kommune har vedtatt varer i to uker, det vil si til (og med) mandag 15. mars.