Lære hele livet var hovedtema i høstens Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA). UiA-ledelsen møtte over 20 ledere fra offentlig og privat sektor til en samtale om etter- og videreutdanning.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Det er god samfunnsøkonomi å få ut potensialet i hver eneste egd, sier Sissel Strickert. Hun er nytilsatt avdelingsleder for samskaping og internasjonalisering i Agder fylkeskommune, og deltok i denne ukens RSA. Som de andre deltakerne fikk hun tre minutter til å respondere på UiAs fire spørsmål:
Flere av innlederne tok utgangspunkt i nettopp kompetansegapet, og utfordret UiA til å hjelpe bedrifter og organisasjoner med å se eget gap.
- Kan UiA bidra til bedriftenes forståelse av eget kompetansegap, spør Harald Furre, direktør ved Kilden.
Trond Backer fra Næringsforeningen i Kristiansandsregionen etterlyste behovet for bedre kartlegging av kompetansegapet, og Svein Buvik i Gard lurte på om UiA kan ta på seg å fasilitere utvikling av kompetanse, sett ut fra bedriftens egen strategi?
I løpet av møtet kom det mange innspill og utfordringer. Det ble etterlyst mer fleksible og relevante etter- og videreutdanningsemner.
- Vi trenger kreative og alternative måter å gjennomføre kursene. Det må bli en kombinasjon av dagtid, kveldstid og selvstudier, og våre ansatte må kunne gjennomføre egen jobb samtidig, sier Høye Høyesen, nytilsatt leder i NHO Agder.
Tom Fidjeland er ny leder for NODE-klyngen. Han fremmet følgende ønskeliste:
- Vi trenger digitalisering over hele linja: Kunstig intelligens, maskinlæring og fornybar energi.
Kollega Helene Fladmark fra Eyde-klyngen etterlyste samarbeid med en langsiktig horisont.
- Vi trenger kompetanse om bærekraft, omstilling og sirkulær økonomi. Nøkkelen for oss er å møte vitenskapelig ansatte som ser på dette som interessant, sier Fladmark.
Eyde-lederen oppfordret også flere til å bli med på utvikling av mer generiske studier innen ledelse.
Kristiansandsordfører Jan Oddvar Skisland viste til behov i egen kommune.
- Vi har veldig mange ansatte i de store profesjonsfagene, og bare i Kristiansand kommune har vi rundt ti tusen ansatte i helse- og sosialyrker og 4.000 i skoleverket. Vi holder på med et stort løft i etter- og videreutdanning for lærere, men trenger det samme for barnehagelærere og for sykepleiere og andre helsearbeidere, sier Skisland.
Agnes Norgaard fra LO i Agder var glad for fokuset på livslang læring.
- Lære hele livet er LO sin fanesak, sier hun og foreslår et spleiselag for å finansiere utdanningen.
- Det må være trepartsfinansiering: Den enkelte student må selv bidra. Det samme må arbeidsgiver og samfunnet, sier hun og fikk støtte både fra både Node-leder Fidjeland og fra leder i Arendal næringsforening Morten Haakstad.
Alle universiteter og høgskoler er pålagt å ha et Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA). Flere av deltakerne uttrykte at de setter stor pris på forumet hvor man møter representanter på tvers av arbeids- og samfunnsliv. Rektor Sunniva Whittaker ledet møtet, og takket for alle bidrag.
– Vi tar med oss innspillene inn i arbeidet med våre handlingsplaner framover. Det er viktig for oss å se og løse regionens behov for etter- og videreutdanning, sier Whittaker.