UiA tydelig til stede på Arendalsuka

Med et hovedprogram-innslag og 23 andre poster på programmet er UiA tydeligere tilstede på Arendalsuka i år enn noen gang før.

ARENDALSUKA: Fra 14. til 19. august møtes folk og politikere i Arendal. UiAs tilstedeværelse er større enn noen gang. (Foto: Arendalsuka)

KOORDINERER: Gerd Reidun Helmikstøl og Gerd Elisabeth Pusey.

- Vi blir godt synlige. Og det er bra. Vi feirer ti år som universitet i år, og det er fint å vise folk flest og det politiske Norge at vi er en kraft å regne med, sier rådgiver Gerd Reidun Helmikstøl, som koordinerer UiAs deltakelse på Arendalsuka internt på universitetet.

I arbeidet samarbeider hun tett med konsulent Gerd Elisabeth Pusey, som er ansvarlig for den praktiske gjennomføringen av arrangementene.

Se alle UiAs programposter under Arendalsuka her!

Mer om Arendalsuka her!

Omstilling og innovasjon i Norge

Gerd Reidun Helmikstøl forteller at Universitetet i Agder foreløpig deltar med hele 24 innslag under uka som samler politikere, samfunnsinteresserte og vanlige folk fra hele Norge til landets største folkemøteplass i uka fra 14. til 19. august.

- Sentralt fra vår side er tirsdagens hoveddebatt om universitetenes og høyskolenes bidrag til omstilling og innovasjo i fremtidens Norge, sier hun.

LEDER: Øystein Djupedal leder programkomiteen for Arendalsuka. Til daglig er han seniorrådgiver i UiA-ledelsens stab. Her fra starten på uka i fjor. (Foto: Danny Santana, Arendalsuka)

- Her er vi med på både arrangementstiden og i panelet. Rektor Frank Reichert er en av paneldeltakerne, sammen med blant andre kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, leder Christine Meyer fra Statistisk sentralbyrå og direktør Walter Qvam fra Toppindustrisenteret. Det blir kjempespennende å høre på dette!

- Bør regne med UiA

Videre skryter jubileumskoordinatoren av samtlige fakulteter og lærerutdanningene som ønsker å vise seg frem under uka. Også andre UiA-enheter, som personalavdelingen, enheten for studentrekruttering og Senter for likestilling deltar med programposter.

- At mange vil være med, gjør at universitetets tilbud er svært allsidig i år. Det spenner fra kunstig intelligens og robotteknologi til spennende tanker om fremtidens barnehagelærere og hvordan en god alderdom kan bli. På den måten får vi vist at vi er et utrolig spennende og aktivt universitet som man bør regne med i mange sammenhenger, sier hun.

UiA-TELTET: Her, på Langbryggen i Arendal, har UiA teltet sitt under Arendalsuka. Velkommen innom! (Fra Google Map)

Stor aktivitet i UiA-teltet på Langbryggen

Av de 23 programposten som UiA har og deltar i under uka i Arendal, holdes 17 i et eget UiA-telt på Langbryggen. Arrangementene i UiA-teltet er:

Mandag 14.august:

Muliggjørende teknologier: penger og politikk (fra kl 13-18.30)

Tirsdag 15. august:

• 13.00- 16.00: Framtidas alderdom- hvor er vi på vei? - Fakultet for helse – og idrettsvitenskap
  • 17.00: Vi tenner grillen og inviterer til grilling utenfor teltet
  • 18.00- 19.30: Mottakelse for inviterte gjester

Onsdag 16. august:

Torsdag 17. august:

Fredag 18. august: