UiA-studenter og forskere viser frem forskningsarbeid sammen

Ungdom som faller utenfor skolegangen og bosituasjon for mennesker med psykiske lidelser er noe av det du kan få med deg når Institutt for psykososial helse inviterer til kunnskapsseminar på Universitetet i Agder tirsdag 25. september.

Bilde av ansatte på Institutt for psykososial helse.
Institutt for psykososial helse inviterer til det årlige Jakten på kunnskap-arrangementet ute i fellesarealene på Campus Grimstad.

Da fylles vrimlehallen ved Campus Grimstad med fersk forskning fra Institutt for psykososial helse. Forskningsprosjektene som legges frem kommer fra både fra ansatte forskere, stipendiater og studenter. Gjennom dagen blir det miniforedrag om hvert enkelt forskningsprosjekt i tillegg til at resultatene blir visualisert på plakater. Jakten på kunnskap er tittel for seminaret.

Siri Håvås Haugland, foto

Instituttleder Siri Håvås Haugland ser frem til å vise frem fersk forskning fra instituttet.

Siri Håvås Haugland er prosjektleder for arrangementet og leder for Institutt for psykososial helse. Hun forteller at målet med dagen er å synliggjøre instituttets forskning både for samarbeidspartnere fra praksisfeltet så vel som egne studenter og ansatte ved Universitetet i Agder.

– Arrangementet er blitt en viktig arena der vi får løftet frem forskningen på instituttet fra det siste året. Seminaret gir en god mulighet for å få oppdatert informasjon om våre forskningsaktiviteter, sier hun.

15 forskningsprosjekter presenteres

Instituttet har mye spennende forskning å vise frem. På seminaret vil det bli presentert funn fra 15 forskningsprosjekter. Temaene spenner fra betydningen av botrening og bosituasjon, barn og overgrep, teknologi for hverdagsutfordringer til stigmatisering av mennesker med psykiske lidelser.

– Vi ønsker å vise bredden i forskningsaktiviteten her på instituttet. Det er jeg sikker på at vi får frem under dette seminaret, sier instituttlederen.

Stor interesse for å delta

Seminaret arrangeres årlig og finner sted ute i fellesarealene på Campus Grimstad. Det er påmeldt 90 deltakere på arrangementet, men det det forventes at flere stikker innom i løpet av dagen.

– Ved å legge seminaret i fellesarealene håper vi at alle på Campus Grimstad denne dagen, enten det er studenter eller andre, kan få sett en plakat eller ta seg tid til å høre på et av foredragene, sier instituttlederen.

Arrangementet inngår også som et innslag i de nasjonale Forskningsdagene som holdes over hele landet denne uka.