UiA-studentene er de mest fornøyde i landet

Studentsamskipnaden i Agder er kåret til Norges beste. – Det er lite vi savner, sier UiA-studenter om studenttilbudet.

UiA-studentene Abulfazl Masumi (19) Johannes Bakke Aashamar (19), Trine Lia (20) og Anne Marie Solsvik (20).
UiA-studentene Abulfazl Masumi (19) Johannes Bakke Aashamar (19), Trine Lia (20) og Anne Marie Solsvik (20) er storfornøyde med studenttilbudet på Campus Kristiansand. Foto: Ingrid Anthonsen

Den ferske undersøkelsen tar for seg studentsamskipnader på landets største universiteter og høgskoler, og måler studentenes tilfredshet. Kantar TNS, tidligere TNS Gallup, har gjennomført undersøkelsen.

Pål Harv, administrerende direktør i SiA

Studentsamskipnaden i Agder (SiA) har en kundetilfredshet på hele 74 prosent, tre prosentpoeng foran Stavanger og Trondheim som deler andreplassen. I tilsvarende undersøkelse i 2014 var SiA også best i landet, delt med Bergen, med en kundetilfredshet på 71 prosent.

– Undersøkelsen viser at vår satsing på høy kvalitet på tjenestene og vår gode relasjon til studentene har båret frukter. Det er veldig moro at studentene setter pris på tilbudene vi leverer. Vi takker ydmykt for tilliten og ser på dette som en stor inspirasjon i arbeidet med å forbedre og videreutvikle våre tilbud, sier Pål Harv, administrerende direktør i SiA.

– De fleste behovene dekkes

UiA-studentene Johannes Bakke Aashamar (19), Trine Lia (20), Anne Marie Solsvik (20) og Abulfazl Masumi (19) er ikke overrasket over resultatene.

– Studenttilbudet er godt tilrettelagt slik at vi føler oss ivaretatt som studenter. For eksempel er kiosken åpen på lørdager i eksamenstida og prisene er studentvennlige, sier Trine Lia.

Alle fire tar årsstudium i matematikk på Campus Kristiansand og stortrives med studentlivet.

– Østsia har et godt tilbud der en kan spille spill, dra på quiz og treffe nye folk, sier Abulfazl Masumi.

– Jeg setter stor pris på Spicheren, som har et allsidig tilbud med for eksempel svømmehall og klatrevegg, sier Anne Marie Solsvik.

På spørsmål om hva de savner, tar det lengre tid før svarene kommer.

– Det er egentlig lite vi savner, vi føler de fleste behovene dekkes, sier Trine Lia.

– Noen ganger kan det være vanskelig å få leseplass. Og så kan det være litt vanskelig å få plass i studentbolig, sier Johannes Bakke Aashamar.

Satser mer på sosiale medier

Grethe Broen, leder for markeds- og kommunikasjonsavdelingen i SiA

Alle aktivitetene til SiA ble vurdert i studentundersøkelsen, det vil si bokhandel, bolig, kafé, helse, barnehage, kultur og trening. UiA-studentene er meget tilfredse med totaltilbudet.

– UiA-studentene er aller mest fornøyde med kantinene, som også har blitt kåret til landets beste flere ganger. Barnehagene scorer også høyt, det samme gjør helsetilbudet, sier Grethe Broen, leder for SiAs markeds- og kommunikasjonsavdeling.

SiA har jobbet for studenter i Agder helt siden 1973. Broen forteller at SiA videre vil satse enda mer digitalt og på sosiale medier, og droppe trykt materiell som brosjyrer.

– Vi skal være der studentene er, og det er på nett, sier hun.