UiA-stipendiat på workshop med Nobelprisvinner

- Gleder meg til å få tilbakemelding på mine ideer fra eksperter, sier stipendiat Mette Marie Næser Seldal.

Bilde av Chapman University.
Chapman University ligger i byen Orange i California. Foto: Wikipedia Commons

Den 8. januar går startskuddet for en ukes workshop om eksperimentell økonomi ved Chapman University i California i USA. Seldal, som er doktorgradsstipendiat ved Handelshøyskolen ved UiA, ser frem til å delta.

Doktorgradsstipendiat Mette Marie Næser Seldal, foto.

Doktorgradsstipendiat Mette Marie Næser Seldal forsker på eksperimentell økonomi.

Eksperimentell økonomi

- Workshopen blir arrangert av organisasjonen IFREE, som er startet av Vernon L. Smith. Han vant Nobelprisen i økonomisk vitenskap i 2002 sammen med Daniel Kahneman, for sitt arbeid med eksperimentell økonomi. Smith skal selv være tilstede og delta på workshopen, så det blir spennende å jobbe med folk som er så dyktige, sier Seldal.

Hennes egen doktorgrad dreier seg om nordmenns hverdagsøkonomi, og spesielt pensjon og sparing.

- I samarbeid med Sbanken skal vi blant annet kjøre «nudging»-eksperimenter i mobilbank, og for eksempel prøve å få folk til å spare mer til pensjon. Folk trenger mye mer info om pensjon generelt, og selv om vi ofte vet hva de riktige valgene er så er det mange som ikke tar dem. Noe av dette vil jeg presentere på workshopen, og jeg gleder meg til å få tilbakemelding på mine ideer fra eksperter, sier Seldal.

Nobelprisvinner Vernon L. Smith, foto.

Nobelprisvinner Vernon L. Smith skal delta på workshopen.

Kan vinne penger i eksperimenter

På workshopen skal doktorgradsstipendiater fra hele verden lære om laboratorieeksperimenter på økonomi, hvor også deltagerne skal brukes i eksperimenter.

- Det blir veldig gøy, og du kan faktisk vinne penger i eksperimentene. Naturligvis får vi veldig lite informasjon om dette på forhånd, for at eksperimentene skal bli best mulig. Etterpå skal vi lære mer om hvordan vi selv kan gjøre slike eksperimenter, sier Seldal.