0
Hopp til hovedinnhold

UiA samler hjelpetjenestene

Fra mandag 4. november kan studenter og ansatte henvende seg til UiA Hjelp om de trenger datahjelp, nye nøkler eller en karakterutstkrift – eller for å låne en bok.

Leder for Servicetorget Beate Andreassen (t.v.), bibliotekdirektør Jesper Mørch, og assisterende universitetsdirektør Solveig Roland Svendsberget.

Trenger du hjelp på Universitetet i Agder (UiA) kan du fra mandag 4. november henvende deg til hjelp@uia.no, eller telefonnummer 38 14 10 00. Ringer du internt kan du slå 10 00.

De gamle telefonnummerne og e-postadressene til tjenester som IT-hjelp, biblioteket, drift, servicetorg og en rekke andre, vil bli faset ut.

– Ingen har gjort dette før oss, så dette er nybrottsarbeid. Vi bygger ned siloene og har gjort et kjempearbeid med å kartlegge tjenester, bygge kunnskapsbaser, drevet opplæring og gjort det vi kan for at omleggingen skal bli så smertefri som mulig, sier leder for Servicetorget Beate Andreassen.

Ber om tålmodighet

Noen av medarbeiderne på det som skal bli UiA Hjelp (f.v.): Tuva Jacob, Tone Aasheim, Nicklas Iselvmo, Audun Wathne, Zainullah Beg (praksiselev). Foran: Ardian Pasjaqa.

Andreassen ber likevel publikum om å være tålmodige. Saksbehandlersystemet på UiA blir lagt om helgen før 4. november. Målet er at publikum ikke skal merke noe til endringene, men det er alltid en fare for at det blir noen vanskeligheter i starten.

– Vi vil nok måtte justere tjenestene en god stund fremover. Til sommeren vil vi bygge om lokalene både i Grimstad og i Kristiansand slik at lokalene er mer tilgjengelige og tilpasset det nye tjenestetilbudet, sier Andreassen.

På Campus Kristiansand skal tjenesten være i biblioteket der den ligger i dag. Men i stedet for dagens tre skranker for IT-hjelp, bibliotek og servicetorg, så blir det nå ett kontaktpunkt der også UiAs driftstjeneste inkluderes.

Den planlagte flyttingen av skranken til det som var servicetorget på Campus Grimstad ble gjennomført før sommeren. Dette er en midlertidig løsning og endelig lokasjon i for UiA Hjelp i Grimstad er under utredning, forteller Andreassen.

Utvider åpningstider

Allerede før lanseringen kan UiA Hjelp merke seg noen positive endringer. Åpningstidene er utvidet til 08-21 alle dager, og det blir lørdagsåpent for alle tjenestene fra 08:30 – 15:30

Tilgjengeligheten på enkelte tjenester, som for eksempel nøkkel og nøkkelkort, er utvidet fra én time til å være tilgjengelig fra 08-15.30 på begge campuser.

Ved gjennomgangen av tjenestene UiA tilbyr er det avdekket potensiale for å digitalisere mange tjenester – og flere av dem er allerede digitalisert.

– Bare gjennomgangen og kartleggingen av alle tjenestene som avdelingene leverer er en økning av kvaliteten. Vi forventer en gevinst ved effektiviseringen, men hovedmålsettingen vår er å forenkle og forbedre møtet med UiA for studenter, ansatte og gjester, sier assisterende universitetsdirektør Solveig Margrethe Roland Svendsberget.