Jump to main content

UiA-professor Jan Bang nominert til Spellemann

Musikken ble første gang framført på en nybygget bro i England. Nå kan Jan Bang få pris for den unike lydinstallasjonen.

Jan Bang og Arve Henriksen på Humber Bridge, foto
Jan Bang er nominert til en spellemannspris for lydinstallasjonen på Humber Bridge. Her sammen med medkomponist Arve Henriksen. Foto: Tom Arber.

– Det betyr mye å bli nominert for dette verket. Elektronisk musikk har et stort internasjonalt miljø, og Norge har gjort seg veldig bemerket de siste 20 årene, sier Jan Bang, professor ved Institutt for rytmisk musikk ved UiA.

Jan Bang og Arve Henriksen ble kontaktet da byen Hull i England ønsket et lydprosjekt over broa Humber Bridge. Senere ble også Eivind Aarset koblet på prosjektet.

– Prisnominasjonen er en stor anerkjennelse, sier Bang.

Prosjektet han er nominert for het The Height of the Reeds. Publikum beveget seg med hver sin hodetelefon over en 2 220 meter lang hengebro mens de lyttet på musikken.

Installasjonen var en stor satsing for byen Hull, som i 2017 var Storbritannias kulturby. Totalt ble det investert i utstyr for over en halv million kroner slik at de som spaserte over broa kunne høre på lydinstallasjonen.

Installasjonen tok utgangspunkt i broas egne lyder. Hele 15 000 mennesker fikk oppleve den 40 minutter lange gåturen med musikken på øret. Du kan lese mer om prosjektet her.

Elektronisk musikk i vinden

Elektronisk musikk er i vinden, og Bangs tidligere studenter på laptop-studiet blir stadig nominert til Spellemann.

– I fjor vant Stian Balducci en spellemannspris i klassen Elektronika. Det var en bragd at en så ung student fra den elektroniske musikkutdanningen ved UiA Rytmisk gikk hen og vant over andre sterke kandidater, sier Bang.

Mathias Humlen, foto

Mathias Humlen opptrer under artistnavnet FAKETHIAS, og er nominert til Spellemann for musikken i klassen elektronika. Foto: Mathis Humlen.

Mathias Humlen fullførte sin bachelor ved den elektroniske musikkutdanningen ved UiA i fjor. I år er han nominert til en spellemannspris. Også han er en av Bangs tidligere studenter. Bang tror Humlen har store sjanser til å vinne.

– Det betyr mye for miljøet at UiA år etter år blir nominert til Norges gjeveste musikkpris, sier Bang.

Studiene på UiA ga godt grunnlag

Humlen mener studiet på UiA har hjulpet ham godt på vei i musikkarrieren.

– For meg var det beste med UiA friheten vi hadde til å jobbe med det som var viktigst for vår egen utvikling. Å bli nominert til Spellemann er en fin annerkjennelse, og det er gøy at det er for musikk som er såpass lite kommersiell, sier Humlen.

Også to tidligere UiA-studenter er nominert til spellemannspriser i år. Anders Maristuen som spiller i bandet ROTLAUS, er nominert i to kategorier, Årets album og Årets gjennombrudd. Nicolay Tangen Svennæs, spiller tangenter i bandet til Emilie Nicolas. Han er nomintert i to kategorier, Popartist og Årets album.

En anerkjennelse av miljøet

Professor Erik Gunvaldsen er instituttleder på Institutt for rytmisk musikk. Han gleder seg like mye hver gang ansatte og nåværende og tidligere studenter utmerker seg.

– År etter år nomineres artister som studerer eller har studert ved Institutt for Rytmisk Musikk, og det er like gøy hver gang. Det er en anerkjennelse av vårt miljø, sier Gunvaldsen.

Holmsen også nominert

Geir Holmsen, foto

Geir Holmsen er nominert til Spellemann for albumet «Et Stille Sted». Foto: Jo Michael.

I tillegg til Jan Bang er også professor Geir Holmsen ved Institutt for rytmisk musikk en av årets nominerte.

– Det er alltid like moro å bli nominert til en spellemannspris. Denne gangen var det ekstra spennende, siden det er første gang Maj Britt Andersen og jeg har laget et album i samarbeid med forfatteren Lars Saabye Christensen, sier Holmsen.

Albumet Et sted er nominert i to ulike klasser, Tonos komponistpris og Årets tekstforfatter

– Også Cellisten Truls Mørk, Kringkastingsorkestret og andre musikere har bidratt til at vi er nominert, sier Holmsen.