UiA ønsker å hjelpe Moria-flyktningene

UiA oppretter et hurtigarbeidende utvalg for å se hva universitetet kan gjøre for å bidra etter brannen i Moria-flyktningleiren på Lesvos. Innsamlingen til Aksjon Lesvos startes opp igjen.

Flyktningleir Lesvos - før brannen. (Foto: André Tribbensee)

- Vi er sterkt påvirket av tragedien som rammet Moria og mange kjenner på et stort behov for å gjøre noe konkret, sier rektor Sunniva Whittaker.

Rektor kaller inn en del ressurspersoner allerede i dag for å se hva man kan gjøre. Dette er leder for Metochi studiesenter Kari Grødum, dekan Anne Halvorsen, instituttleder Hanne Haaland, avdelingsdirektør Karen-Lise Scheie Knudsen, og trainee Maria Tønnessen.

- Vi prøver å få tiltak på plass veldig kjapt og vi ser på hvordan vi kan bruke vår tilstedeværelse på Lesvos og ressursene vi har der, sier Scheie Knudsen som også ber interesserte ta kontakt hvis de har ideer og bidrag.

Starter innsamling

UiA-ansatte har i to omganger tidligere samlet inn penger til Lesvos gjennom «Aksjon Lesvos», og på oppfordringer fra mange nåværende og tidligere ansatte setter vi i gang igjen. Vi bruker Vipps UiA, 103923 – Aksjon Lesvos.

Pengene skal brukes til direkte nødhjelp etter brannen i Moria og generelt til arbeidet blant flyktninger på Lesvos, og vil bli gitt videre til seriøse aktører som opererer på Lesvos nå.

Her kan du gi støtte:

• Vipps UiA, nummer 103923 – Universitetet i Agder. Trykk på Innsamling til Lesvos og oppgi beløp.
  • Overfør valgfritt beløp til kontonummer 7694 05 18748. Merk innbetalingen med «Aksjon Lesvos».