UiA-musikere nominert til Spellemannsprisen

Tre ansatte ved Institutt for rytmisk musikk på UiA er nominert til årets spellemannspris. Også tidligere elever er nominert.

Karl Oluf Wennerberg spiller trommer for a-ha

Karl Oluf Wennerberg spiller trommer for a-ha. Her på en klubb i Drammen. (Foto: Thomas Revheim)

Førsteamanuensis Jon Marius Aareskjold er produsent og tekniker for albumet «Rocks & Straws» med Anneli Drecker, som er nominert til hele fire priser.

Professor Geir Holmsen er komponist, arrangør og produsent på «Væla omkring» med Maj Britt Andersen og Kringkastingsorkestret, som er nominert i klassen for barnemusikk.

Professor Karl Oluf Wennerberg spiller trommer på a-has album «Cast in Steel», som er nominert i klassen for popgrupper.

I tillegg er tre tidligere musikkstudenter ved UiA nominert. Erlend Dalen er nominert i åpen klasse for sitt soloalbum «Blossom bells».

Simen Børven og Baard Hvesser Kolstad spiller henholdsvis bass og trommer i gruppa «Leprous» som er nominert i metall-klassen.

Gledelig, men ikke overraskende

Når nominasjonene til Spellemannsprisen kommer er nærmest alltid UiA-folk representert.

– Dette skjer hvert eneste år, så det er sånn sett ingen overraskelse, men likevel veldig gledelig, sier instituttleder Erik Gunvaldsen på Institutt for rytmisk musikk.

– Hva sier det om musikkmiljøet på UiA?

– Det er en vanvittig anerkjennelse av vårt miljø. Når både ansatte og tidligere studenter nomineres viser det at vi gjør ting riktig. Det viser at vår undervisning passer den virkeligheten studentene kommer ut i, og at våre ansatte er oppdatert og helt på høyden med det som skjer i norsk musikkliv, sier Gunvaldsen.

Tekst: Morten Rosenvinge