Jump to main content

UiA med på statsbesøk til Kina

Instituttleder Bjørn-Tore Flåten fra Handelshøyskolen ved UiA deltar på statsbesøket til Kina sammen med kongeparet og en stor delegasjon fra næringslivet.

Ordfører Harald Furre og Vice Mayor Mr. Liu Jianjun signerte en samarbeidsavtale, foto.
Her signerer ordfører Harald Furre og Vice Mayor Mr. Liu Jianjun samarbeidsavtalen mellom Kristiansand kommune og Qingdao.

- Det er fokus på mulighetene mellom de to landene, som forretningsmuligheter, digitalisering og ivaretakelse av miljøet. Næringsministeren løftet frem behovet for mer åpenhet og fortsatt globalisering i en verden av økt proteksjonisme, sier Flåten. Han er instituttleder for Institutt for strategi og ledelse ved Handelshøyskolen ved UiA, og leder for UiA Nyskaping.

Stor delegasjon

Statsbesøket varer fra 11.-19. oktober, og over 300 representanter fra det norske næringslivet er med på besøket.

Instituttleder Bjørn-Tore Flåten, foto.

Instituttleder Bjørn-Tore Flåten deltar på statsbesøket med representanter fra næringslivet i Agder.

Kongeparet har besøkt et solkraftverk i Dunhuang, og er nå i hovedstaden Beijing før de skal videre til Shanghai. Under en seremoni i Beijing signerte Kristiansand kommune en samarbeidsavtale med havnebyen Qingdao.

Skal dele erfaringer

- Vi ønsker å stimulere til at bedrifter i Kristiansand og på Sørlandet skal se muligheter i det kinesiske markedet, slik at det kan skapes flere arbeidsplasser hjemme hos oss. Det er altså ikke det å legge til rette for produksjon i Kina som er viktigst for oss, men å utnytte det stadig økende kinesiske markedet, sier ordfører Harald Furre i en pressemelding.

Samarbeidsavtalen gjelder fra 2018-2023, og skal fremme gjensidige fordeler gjennom samarbeid innen handel, økonomi, turisme og byutvikling, og dele erfaringer innen bærekraftig utvikling, smartby-utvikling, byplanlegging og teknologi.

23 andre samarbeidsavtaler mellom norske og kinesiske aktører ble undertegnet samme dag.