UiA med i UArctic

Universitetet i Agder er tatt inn i kulden i The University of the Arctic. Dermed får UiAs studenter og forskere bedre tilgang til et nettverk for universiteter, høyskoler, forskningsinstitutter og andre organisasjoner som arbeider med forskning og undervisning i eller om Nordområdene.

n

UArctic-deltakerne samlet foran Buryat State University - en av Sibirs eldste og mest velrenommerte institusjoner innen høyere utdanning. (Foto: Olga Klisheva/UArctic)

UiA var det siste norske universitetet som ble med i UArctic, som i tillegg til de åtte landene som har områder i Arktis inkluderer institusjoner i flere land, så som Storbritannia, Kina, Japan og Korea.

Forskningsdirektør Simone Heinz og instituttleder Dag Olav Andersen fra Institutt for naturvitenskapelige fag (NatVit) representerte UiA under møtet på Buryat State University i Sibir i sommer, der UiA ble ønsket velkommen i nettverket. Blant de øvrige Sibir-farerne var Lars Kullerud fra Grid-Arendal, som også er president i UArctic. Se hans syn på «Arctic Cooperation».

UiAs forskningsdirektør Simone Heinz og professor Dag Olav Andersen med UArctics president Lars Kullerud fra GRID-Arendal. (Foto: Olga Klisheva/UArctic)

UiAs forskningsdirektør Simone Heinz og professor Dag Olav Andersen med UArctics president Lars Kullerud fra GRID-Arendal. (Foto: Olga Klisheva/UArctic)

Døråpner til samarbeid

- UArctic er et nyttig nettverk som flere av våre fagområder kan ha nytte av. Spesielt kan det være viktig for vår satsing på marin forskning, hvor vi ser et potensial til etter hvert å trekke inn flere andre forskningsområder, for eksempel samfunnsvitenskap og humaniora, sier viserektor for forskning, formidling og nyskaping Dag Gjerløw Aasland.

- UArctic er døråpner til mer enn 170 medlemsinstitusjoner, og passer godt inn i strategien til NatVit, som søker internasjonalt samarbeid, sier instituttleder Dag Olav Andersen.

- Potensialet for forsknings- og undervisningssamarbeid er stort. I tillegg får våre studenter adgang til faglige aktiviteter - alt fra sommerskoler til deler av phd-programmer i regi av nettverket. NatVit ønsker også å tilby studieplasser til kompetente studenter via nettverket, sier Andersen.

Slett ikke bare natur

- Gjennom UArctic kan vi få kontakt med nye samarbeidspartnere. Som medlem kan vi delta i eksisterende nettverk, eller etablere nye. Vi skal også spre informasjon om muligheter i nettverket, slik at flere fagmiljøer blir med. UArctic har tematiske nettverk i all fagområder, der man kan jobbe sammen om studentutveksling, fellesgrader og forskning, sier forskningsdirektør Simone Heinz.

I nyhetsoversikten fra UArctic er det tydelig at det slett ikke bare er naturvitenskapelige temaer som deltakerinstitusjonene er opptatt av. Temaer fra kunst og kultur, sykepleie og samfunnsvitenskap dominer nyhetene – samt tilbud om forskerutveksling og prosjektdeltakelser. Og naturligvis står en rekke konferanser i UArctic-kalenderen, med temaer fra kulturarv til bærekraftig utvikling i nord.

Konferansedeltakerne ved Baikal-sjøen, med hellige fjell i bakgrunnen. (Foto: Olga Klisheva/UArctic)

UArctic-deltakerne fikk også smake lokal kultur - fisk fra Baikal-sjøen bålstekt på spidd. (Foto: Dag Olav Andersen)

Tekst: Tor Martin Lien