UiA med EU-suksess

UiA øker sin suksessrate og får nå innvilget støtte på hver femte søknad til Horisont Europa.

Illustrasjonfoto av EU
UiA har de siste årene arbeidet spesielt med å bygge opp støttetjenestene rundt forskningssøknader, og har et et eget EU-team i Forsknings- og innovasjonsavdelingen. (Illustrasjonsfoto)

Horisont Europa er EUs niende rammeprogram for forskning og innovasjon. Det startet opp i 2021 med totalbudsjett på 95,5 milliarder euro. I løpet av de to første årene har UiA fått innvilget 11 søknader med samlet ramme til UiA på 53 millioner kroner.

- 11 tilslag og 41 avslag gir oss en suksessrate på 21,2 prosent og det er langt mer enn i forrige rammeprogram Horisont 2020. Da fikk vi kun tilslag på om lag 6 prosent av søknadene våre, sier Hans Kjetil Lysgård, viserektor for forskning og tverrfaglige satsinger.

UiA har de siste årene arbeidet spesielt med å bygge opp støttetjenestene rundt forskningssøknader. Det har også vært et tydelig signal gjennom det årlige tildelingsbrevet fra Kunnskapsdepartementet.

- For å profesjonalisere arbeidet med ekstern forskningsfinansiering har vi nå et eget EU-team i Forsknings- og innovasjonsavdelingen. Arbeidet deres får vi gjennomslag for nå, gjennom disse nye tildelingene, sier Lysgård.

EU-flaggskip

Marie Sklodowska-Curie Actions (MSCA) er EUs flaggskip innen finansiering av doktorgradsutdanning og postdoktor-prosjekter. Sklodowska-Curie (1867-1934) var en polsk-fransk forskningspioner og første kvinne som fikk Nobelprisen og første person som vant prisen to ganger. Det er første gang UiA tildeles midler fra underprogrammene MSCA Postdoctoral Fellowships og MSCA Doctoral Networks etter en lang rekke forsøk.

- Nå får vi endelig gjennomslag, og det er en milepæl for universitetet, sier Petter Zahl Marki, seniorrådgiver ved UIAs Forsknings- og innovasjonsavdeling.

Postdoktorer til UiA

UiA har fått gjennomslag med to prosjekter i MSCAs prestisjefylte postdoktor-program.

- Vi har satset spesielt på dette underprogrammet og med tilslag på to av fem søknader er UiAs suksessrate på hele 40 prosent.  Norsk og europeiske suksessrate i samme program er på henholdsvis 18 og 17 prosent, sier Marki.

- Ved å tilby skreddersydde støttetjenester til våre forskningsmiljøer kan vi tilrettelegge for at UiA når opp i konkurransen om disse midlene. Det bidrar videre til at UiA og våre forskningsmiljøer kan tiltrekke fremragende forskningstalenter til Agder og kan øke både kvaliteten og kapasiteten i vår forskningsaktivitet, sier Marki.

Joseph Scales starter som postdoktor ved UiA høsten 2023.

Joseph Scales starter som postdoktor ved UiA høsten 2023 i prosjektet Fighting Talk: Motivating Violence in Ancient Judaism (FTMVAJ) og skal veiledes av professor Årstein Justnes.

- Justnes har etablert et høyt respektert forskningsmiljø ved UiA og har trukket til seg både forskere fra hele verden og ekstern finansiering. Jeg ser fram til å starte prosjektet og dele forskningen min med UiA og miljøene rundt, sier Scales.

Suraj Jaiswal blir også med som postdoktor og kommer til UiA fra  Lathi University of Technology i Finland.

Suraj Jaiswal kommer fra Lathi University of Technology i Finland og skal veiledes av førsteamanuensis Mohammad Ali Poursina og Morten Ebbesen ved Fakultet for teknologi og realfag.

Jaiswals prosjekt heter Reality-Connected Machine Simulation of Heavy Machinery (RealSim) og handler om å bedre beslutninger basert på computer-simulering.

- UiA er det rette stedet for å dette prosjektet på grunn av tilgang til svært gode laboratoriefasiliteter og en veldig vennlig veileder, sier Jaiswal.

To doktorgradstildelinger til UiA

MSCA har også et stort doktorgradsprogram og UiA er med på to av tildelingene.

Det første prosjektet heter AGORA (trAining younG researchers On shaping MetaveRse for business and social vAlue). Det består av sju europeiske partnere og ledes av Universitetet i Nicosia på Kypros. UiA vil motta om lag 6,7 millioner kroner og skal finansiere to PhD-stillinger.

Professor Ilias Pappas ved Fakultet for samfunnsvitenskap er UiAs kontaktperson og deltar fra UiAs side sammen med professorene Polyxenia Vasilakopoulou og Margunn Aanestad.

Det andre prosjektet heter INDEEP (INtervention on the DEterminants of, and Expertise in, Physical activity behaviours). Her har åtte internasjonale partnere gått sammen og ledes av Technological University of the Shannon i Irland. UiA vil motta ca. 3,4 millioner kroner som finansierer én PhD-stilling. Professor Bjørge Herman Hansen ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap er kontaktperson.