UiA med egen studiestartlåt

I dag lanseres Fight Until We Die som er årets studiestartlåt ved UiA. Musikkstudent Tommy Marman står bak låta. Du kan være med å lage musikkvideoen!

– Jeg er også spent på hvordan musikkvideoen blir. Den ligger jo ikke i mine hender, men i alle studentene på UiA, både nye og gamle, sier Tommy Marman.

Film og ta bilder fra din studiestart og del dem med #studiestartUiA. Dermed kan dine bilder dukke opp i musikkvideoen.

Dette blir året da vi alle går og synger på «Fight Until We Die». For første gang i UiAs historie lanseres en egen studiestartlåt.

– Jeg hadde lenge ventet på det gylne tidspunktet for å gi ut låta, og syntes det hadde vært kult å gi den ut ved studiestart, sier artist og musikkstudent, Tommy Marman.

Takket være vokallærer Hilde Norbakken og instituttleder Tore Bråthen ble det lagt inn et godt ord overfor noen av de som jobber med studiestarten, og plutselig ble opptredenen på åpningsseremonien til noe mer.

Slik blir du med i musikkvideoen

– Da vi fikk henvendelsen, begynte kreativiteten å boble. Vi tenkte at det hadde vært moro å gjøre litt mer ut av lanseringen og samtidig involvere flere studenter, sier Julia Bergmann fra Avdeling for studentrekruttering.

Ideen om musikkvideo dukket opp og Kristiansand Student-TV (KRSTV) ble kontaktet. Sammen med Linjeforeningen for multimedieteknologi og – design (LMTD) i Grimstad skal de filme fra studiestarten og liveopptredenen til Tommy Marman. Musikkvideoen lanseres fredag 15. august.

– Utvalgte bilder og filmsnutter studentene selv deler i sosiale medier vil bli brukt i videoen. Film og ta bilder fra din studiestart og del dem med #studiestartUiA, sier Bergmann.

Tommy Marman

Musikkstudent Tommy Marman står bak årets studiestartlåt.

Låtskriving i fokus

Tommy fullførte i vår et bachelorstudium i utøvende rytmisk musikk ved Fakultet for kunstfag og begynner på master i høst.

– Det ser jeg veldig frem til. UiA er et godt sted å studere, og jeg er særlig fornøyd med at vi vokalister får stor frihet til å dyrke det vi selv ønsker å drive med. Selv om låtskriving ikke er et eget fag, står dette veldig sentralt, noe jeg er særdeles tilfreds med. Hilde Norbakken pusher oss til å skrive låter fra time til time, noe i hvert fall jeg er veldig fornøyd med. Det må også nevnes at fasilitetene på bygget er helt topp; spesielt for en studionerd som meg, sier Marman.

I hans ører handler låten om en kriger uten våpen som med en god dose vilje og pågangsmot får til det hun setter seg som mål.

– Men det er helt opptil hver enkelt hvordan de velger å tolke den. Her finnes det ingen fasit, forsikrer han.

– Nyt studiestarten

Under studiestart er det en spent stemning som legger seg over universitetsområdet. Selv tenker Tommy tilbake på sin første studiestart.

– Den var nok som for veldig mange andre svært spent. Jeg kjente en del folk fra før. Dette lå som en trygghet i bunn, men jeg var veldig klar for å komme i kontakt med både nye og etablerte musikkstudenter på bygget. Jeg husker det ble en del jamminger på øvingsrommet i løpet av den første uka.

Enten du er en spent og kanskje litt nervøs ny student, eller erfaren "gammel" student, har Tommy følgende tips:

– Pass på å nyte de første dagene på et veldig flott universitet, både når det gjelder det faglige og miljøet. Ett av de beste minnene jeg har, er det yrende livet på plenen ved kveldstider. Når en drøss av studenter bare er ute etter å ha det gøy, uten å tenke så alt for mye på morgendagen. Selv har jeg selvfølgelig aldri vært en av dem.