UiA-lektor nominert til Årets barnehageinspirator

– Det er veldig viktig for meg å tenne formidlingsgløden i studentene, sier Agnes-Margrethe Bjorvand. Hun er nominert til prisen for forelesere som inspirerer studentene i utdanningen.

Agnes-Margrethe Bjorvand
– Jeg blir inspirert av å samarbeide med kolleger ved Universitetet i Agder som brenner like mye for barnehagelærerutdanninga og barnehagelæreryrket som det jeg selv gjør. Gode kolleger med gode verdier er gull verdt, sier Bjorvand til barnehage.no. Foto: Atle Christiansen

Agnes-Margrethe Bjorvand underviser i barnehagelærerutdanninga på Universitetet i Agder. I vår er hun én av fem som er nominert til prisen som Årets barnehageinspirator.

Det er studentene selv som nominerer forelesere til prisen. Dette er bare noen av skussmålene Bjorvand har fått:

Agnes-Margrethe Bjorvand er en motivator og gledesspreder som brenner for jobben og faget. Forelesningene hennes er engasjerende, lærereike og motiverende. Og hun er alltid forberedt, med en formidling som gjør det gøy å være til stede.

– Heldigvis får jeg ofte høre fra studentene mine at jeg formidler fagstoff på en måte som gjør at de forstår at dette er både er viktig, spennende og morsomt. Og det er viktig for meg at de forstår hvorfor det de lærer på universitetet er relevant for den jobben de skal gjøre i barnehagen, sier Bjorvand i et intervju på barnehage.no.

Årlig pris til inspirerende foreleser

Prisen Årets barnehageinspirator blir delt ut av Private barnehagers landsforbund. Den deles ut hvert år til en lærer ved en av landets barnehagelærerutdanninger som har inspirert og motivert studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage. Prisen er på 50.000 kroner.

Kandidaten som blir foreslått må oppfylle følgende kriterier:

• Foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger.
  • En foreleser som deler sin fagkunnskap på en inspirerende måte.
  • En som i betydelig grad har bidratt til at studentene fullfører utdanningen.
  • En som gir deg lyst til å jobbe med barn i barnehage etter endt utdanning.
  • En som inspirerer studentene til positivt arbeid med faget sitt.
  • En som gir studentene positive opplevelser å se tilbake på fra studietiden.

Utdanningspris og litteraturpris

Bjorvand fikk UiAs utdanningspris i 2015 for sitt arbeid med barnehagelærerutdanningen og norskfaget.  Prispengene brukte hun på å arrangere en bildebokdag for barnehagelærerstudentene.

Hun har også gitt ut en gjennomillustrert barnebok om Astrid Lindgren sammen med Lisa Aisato. I 2016 fikk de to Sørlandets litteraturpris for boken.

– Mitt spesialfelt er barnelitteratur og litteraturformidling, og med all den fantastiske barnelitteraturen som kommer ut i Norge hvert år, så er det som å jobbe midt i ei godteskål. Det er veldig viktig for meg å tenne formidlingsgløden i studentene slik at de får lyst til å formidle bøker til barn på både tradisjonelle og kreative måter, sier Bjorvand til barnehage.no.

Avstemmingen er åpen nå, og prisen deles ut 29. mai 2017.