UiA lanserer podkast

I de to første episodene kan du lytte til samtaler om kunstig intelligens og identitet og tilhørighet.

Produksjonsteamet: Irene Hetlelid Svendsen, Øivind Eskedal, Hildegunn Mellesmo Aslaksen og Cathrine Mjøs Sviggum.

– Podkast egner seg svært godt til å formidle kunnskap, idéer og tanker. I gode samtaler oppstår det også gjerne noen nye idéer, sier Irene Svendsen i Kommunikasjonsavdelingen. Hun er prosjektleder for podkastene.

Universitetet har 750 vitenskapelig ansatte som besitter mye kunnskap. Gjennom podkastene kan flere få glede av denne kompetansen og gjøre egne refleksjoner rundt temaene.

Pilotprosjekt

Prosjektet har vært et samarbeid mellom Mediesenteret og Kommunikasjonsavdelingen ved universitetet.

– I første omgang er dette et pilotprosjekt på tre episoder. Men vi ønsker selvsagt å produsere flere om dette blir godt mottatt, sier Svendsen.

UiA ønsker å fremme refleksjon og diskusjon omkring temaene som tas opp, og ønsker flere stemmer velkomne.

– Vi vil ha både forskere, studenter, faglærere og ellers andre engasjerte ved UiA rundt mikrofonen, sier Cathrine Mjøs Sviggum, som har produsert en av de første podkastene.

Lytterne kan også komme med egne innspill i kommentarfeltene tilknyttet podkastene.

De to første podkastene er nå tilgjengelige:

Kunstig intelligens

Førsteamanuensis Morten Goodwin underviser på masterutdannelsen i IKT ved UiA og er overbevist om at hans barn, som nå går i barnehagen, aldri kommer til å få sertifikatet. – Innen den tid kjører bilene av seg selv, mener han. Han diskuterer temaet med Hans Herlof Grelland som er professor i kvantekjemi, men som i tillegg har mastergrad i filosofi.
Lytt til episoden om kunstig intelligens

Identitet og tilhørighet

Dekan Anders Johan Andersen og professor Esben Esther Pirelli Benestad i samtale om hva som skaper eller hindrer menneskers følelse av tilhørighet og identitet. Utgangspunktet for podkasten var Pirelli Benestads artikkel «Å høre til eller ikke høre til, kan det være spørsmålet?». Vi hører om seksuell tilhørighet, kategorisering av vinnere og tapere, skjulte talent og om å ikke finne sin plass i samfunnet.
Lytt til episoden om identitet og tilhørighet

Neste podkast handler om regler og konflikter i barnehagen og vil bli lagt ut i uke 17.

Her finner du alle våre podkaster etter hvert som de publiseres. Du kan også melde deg på vårt nyhetsbrev dersom du ønsker å få beskjed når vi har lagt ut en ny episide.

Tekst og foto: Morten Rosenvinge