UiA får 51 millioner kroner for samarbeid innen høyere utdanning og forskning i utviklingsland

Til sammen tre prosjekter på Universitetet i Agder får støtte gjennom NORHED-programmet til Norad i 2020.

Foto av Campus Kristiansand
Tre prosjekter fra UiA har fått støtte fra NORHED. Målet med prosjektene er å styrke utdanningsinstitusjoner i det globale sør. (FOTO: Lisa Mari Bynes, Aptum)

Fakultet for samfunnsvitenskap får støtte til to prosjekter og Fakultet for teknologi og realfag får støtte til ett prosjekt. UiA får dermed gjennomslag for tre av ni søknader til NORHED II- utlysningen. Prosjektene skal styrke kvaliteten på utdanning og forskning i utviklingsland.

Fakta om NORHED

• NORHED er Norges flaggskipsprogram for utvikling innen høyere utdanning og forskning.
  • Målet er å styrke kapasiteten til høyere utdanningsinstitusjoner i det globale sør, til å kunne produsere utdanning og forskning av høyere kvalitet og større inkludering innen høyere utdanning.
  • Partnerskapsmodellen er basert på samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner i Norge og i utviklingsland.

Dette er prosjektene som får forskningsmidler:

Norad har fått 199 søknader på NORHED-midler. 60 av dem får støtte. Totalt søknadsbeløp er 3,1 milliarder kroner, mens den totale rammen for utlysningen er 1,1 milliard kroner.

- På grunn av høy konkurranse og begrensede midler tilgjengelig har vi dessverre måttet avslå mange sterke søknader, sier Jeanette da Silva, koordinator for NORHED-programmet i en pressemelding fra Norad.