UiA-doktor ble vise-finansminister i Tanzania

Ashatu Kachwamba Kijaji, som disputerte for ph.d.-graden i International Management ved UiA i november 2013, er utnevnt til vise-finansminister i Tanzania med ansvar for finans og planlegging.

Ministry of Finance Tanzania - hjemmeside. (Faksimile)

Ashatu Kachwamba Kijaji (Foto: Privat)

Ashatu Kijaji (bildet) er altså utnevnt som Deputy Minister for Finance and Planning i Tanzania. Hun blir presentert med sin bakgrunn som underviser ved Mzumbe-universitetet i Tanzanias Morogoro-distrikt inne i landet, og som fagperson med en "PhD in Economics from Norway's University of Agder". UiA har samarbeidet nært med Mzumbe i nærmere 30 år. I UiA.no-saken fra 2007 står det litt om samarbeidet:

Ashatu Kijajis ph.d.-avhandling dreide seg om frynsegoder i næringslivet i Tanzania. Les mer om avhandlingen på uia.no:

Ny giv i regjeringen

I meldingen fra Tanzania blir Ashatu Kijaji betegnet som et nytt fjes i den nyutnevnte regjeringen. President John Magufuli har halvert tallet på regjeringsmedlemmer og samtidig tatt grep for å vise at den nye regjeringen skal arbeide med og for folket, ikke være en elevert forsamling høyt hevet over folk flest. Magafuli har også innført en no-nonsence-politikk i embetsverket, der den nye given skal vise folket at regjeringen selv går i spissen for reformene. Se mer om Tanzania hos BBC og hos Norad:

Presidenten har også vist at han satser på kvinner i større grad enn tidligere regjeringer.