UiA best på digital eksamen

100 prosent av hjemmeeksamener og 40 prosent av skoleeksamener ved Universitetet i Agder gjøres digitalt. Det er høyest andel i landet.

Eksamen

I flerbrukshallen på Spicheren sitter opp mot 200 studenter hver dag og gjennomfører eksamener i ulike fag.

Klokken er 9.00 en morgen i desember og det er fortsatt mørkt ute. Nærmere 200 studenter gjør seg klare til å ta eksamen i flerbrukshallen på treningssenteret Spicheren. Det er stille i lokalet. Kun en lav summing av noen stemmer her og der, mens PC-er og energidrikker plassers rolig på pultene.

– Alt dere skriver blir lagret. Så hvis nettet forsvinner bare fortsett å skrive. Alt blir lagret, betrygger en stemme fra høyttalerne.

Øker raskt
Siden forrige eksamensperiode for bare et halvt år siden har andelen skoleeksamener som gjøres på PC og ikke med penn og papir økt fra 30 til 40 prosent.

– Vi har den høyeste andelen digitale eksamener i landet. Universitetet i Bergen har nå gjort en del av de samme grepene som oss, og vil nok gi oss kamp om førsteplassen, men vi har vært den banebrytende institusjonen hele veien, sier assisterende studiedirektør Marianne Øhrn Johannessen.

Marianne Øhrn Johannessen

Ass. studiedirektør Marianne Øhrn Johannessen.

Mye testing
Hjemmeoppgaver og innleveringer har lenge vært levert digitalt og i 2012 begynte UiA med digitale skoleeksamener.

– Vi har gjort mange tester og kjørt en rekke pilotprosjekter. Nå mener vi at problemer i forhold til å miste det man har skrevet, eller kunne jukse, er helt utrensket. Der skal studentene føle seg trygge, sier Johannessen.

Studentene bruker sine egne PC-er, men kan også låne PC om de har behov for det. Til eksamen installeres et eget program som låser PC-en slik at man ikke har tilgang til annet innhold som finnes på maskinen. I perioden eksamenen pågår er det kun eksamensprogrammet som virker.

– Vi har begynt med de enkleste skoleeksamenene med ren tekst. I tillegg har vi såkalte «multiple choice» eksamener. Å få de siste 60 prosentene digitale byr på flere utfordringer, hvor vi for eksempel trenger tegnemuligheter og andre programmer fra en tredjepart, sier Johannessen.

Ønsker bedre flyt
I tillegg til å få enda flere eksamener digitalt jobbes det med å få til en bedre flyt på hele arbeidsprosessen. Studentene gjør eksamen digitalt, men det kreves mye for- og etterarbeid fra universitetets side.

­– Oppmelding til eksamen, gjennomføring og sensur skjer ikke i samme system. Nå har vi fokus på å få hele flyten mer digital; ulike systemer må kunne snakke sammen og mer skal skje automatisk. Vi innførte nytt system i vår og det ble en krevende prosess, som har ført til mye hard jobbing. Nå er vi godt inne i eksamensperioden og ser tydelig bedring, så pila peker riktig vei, sier Johannessen.

I flerbrukshallen har klokken passert ni og studentene er i gang. De har fem timer på seg. Nøyaktig. Med den digitale overgangen er det slutt på å rable ned noen ekstra linjer mens medstudentene leverer. Klokken 14.00 er tiden ute. Da stenger programmet og man får ikke skrevet en bokstav til.

Tekst og foto: Morten Rosenvinge