UiA åpnet lounge på Kjevik

Universitetet i Agder har åpnet Norges første universitetslounge på en flyplass. På Kristiansand lufthavn Kjevik skal UiA synliggjøre bedrifters muligheter til å samarbeide med universitetet. Se 360-bilder!

UiA Lounge

På UiA Lounge kan reisende på Kjevik jobbe og lade enhetene sine, samtidig som de blir informert om samarbeidsmuligheter mellom arbeidsliv og universitetet.

Sunniva Whittaker

Rektor Sunniva Whittaker åpnet UiA Lounge 1. november.

– UiAs visjon er samskaping av kunnskap og vi har et utstrakt samarbeid med virksomheter fra både offentlig, privat og frivillig sektor. I den nye loungen håper vi flere kan bli kjent med mulighetene til å samarbeide med oss, sier rektor Sunniva Whittaker.

Lade, jobbe, samarbeide

UiA Lounge ligger plassert i avgangshallen for innenlandsreiser på Kjevik. Dette er en åpen lounge som alle er velkomne til å bruke.

Loungen er delt i to områder. Til venstre kan man sitte i fred og jobbe. Til høyre kan flere arbeide sammen.

I området blir ulike muligheter for samarbeid mellom arbeidslivet og universitetet presentert. Det gis eksempler på samarbeid mellom bedrifter og UiAs studenter og forskere, samt muligheter for skreddersydd videreutdanning av ansatte.

Ved alle sitteplasser kan mobiler og datamaskiner lades og kobles på nett. Avinor tilbyr gratis trådløst nettverk til alle reisende, og universitetsnettverket Eduroam er også tilgjengelig.

Se UiA Lounge i 360 grader

Samarbeidsområdet:

Fokusområdet:

Se flere 360-bilder av UiA Lounge på Kjevik på Facebook (ekstern lenke)

Første i Norge

Ideen til loungen ble unnfanget under UiAs tiårsjubileum i 2017. Siden har universitetet og Avinor jobbet sammen om utformingen av området.

– UiA ønsker å komme i kontakt med flere potensielle samarbeidspartnere, og vi tror vi kan finne mange av dem som reisende på Kjevik. Samtidig viste undersøkelser fra Avinor at mange passasjerer har savnet et sted hvor de kan jobbe og lade enhetene sine. Når behovene var så sammenfallende valgte vi å utvikle ideen videre, sier seniorrådgiver Øivind Eskedal ved UiA som har vært universitetets prosjektleder.

Prosjektet viste seg å være nybrottsarbeid. Ingen universiteter eller lufthavner i Norge har gjort tilsvarende tidligere, og det var få internasjonale eksempler å se til.

Arne Johan Johnsen

Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen ved Kristiansand lufthavn Kjevik.

– Vi har lenge sett på mulighetene for å få til et lounge-område på Kjevik. Vi ønsker at opplevelsene på Kjevik skal fortelle noe om det vi kan være skikkelig stolte av på Sørlandet, og da vi skulle se oss ut en samarbeidspartner var UiA på toppen av lista, sier lufthavnsjef Arne Johan Johnsen i Avinor.

UiA Lounge på Kjevik

UiA Lounge ligger i innlandsterminalen på Kjevik. Utstillingspodiet vil ha ulikt innhold gjennom året fra universitetets virksomhet. Først ut er den tverrfaglige studentforeningen Align Racing.

Tett og grundig samarbeid

Avinor planlegger for tiden ombygging av andre deler av innlandsterminalen på Kjevik. UiA Lounge blir første steg.

– Vi vil at tiden du tilbringer på flyplassen skal være en rik tid, at du skal kunne lære noe og oppdage noe nytt. Der har vi kommet et stykke videre med UiA Lounge, sier Johnsen.

Thomas Eikeland Fiskå

Rådgiver Thomas Eikeland Fiskå har vært UiAs ansvarlige designer, og har samarbeidet tett med Avinors flyplassarkitekt.

Avinors arkitekt og ansvarlig designer hos UiA har siden 2018 jobbet sammen om en mengde skisser og løsningsforslag for å gjøre området best mulig. Antall sitteplasser, skjerming, støydemping, siktlinjer, farger og valg av materialer har vært noen av problemstillingene.

– Vi har brukt mye tid på å finne felles løsninger og har eksperimentert mye. Vi har kombinert universitetets formidlingskompetanse med Avinors kunnskap om å lage gode flyplasser, og vi er stolte av resultatet, sier ansvarlig designer Thomas Eikeland Fiskå ved UiAs kommunikasjonsavdeling.

Treårsavtale

Øivind Eskedal

Seniorrådgiver Øivind Eskedal har vært UiAs prosjektleder i UiA Lounge.

UiA skal i første omgang leie området på 63 kvadratmeter i tre år frem til høsten 2022, med mulighet for forlengelse. Årlig leiekostnad for universitetet ligger rundt 200.000 kroner.

– Vi vil bruke denne tiden på å utvikle konseptet og høste erfaringer for å se om dette er noe vi skal ha også etter 2022, sier Eskedal.