UiA åpner steg for steg

- Vi er glade for at vi kan åpne mer opp for både studenter og ansatte, sier rektor Sunniva Whittaker.

Studiestart i fjor, med få folk.

Studiestarten blir moderat med hensyn til folkemengde - som her under studiestarten i fjor.

Men det er langt fram til en normalsituasjon med åpne campusdører. Åpningen skjer steg for steg, hele tiden med to hovedprioriteringer øverst på lista:

• Liv og helse
  • Studentenes fremdrift

Nå venter hele Universitets- og høyskolesektoren på presiseringer fra Kunnskapsdepartementet, i etterkant av regjeringens pressekonferanse torsdag ettermiddag. Et brev er lovet fra departementet, og her vil institusjonene få klarere retningslinjer for åpningen av campusene.

Klargjøring tirsdag

- Vi regner med at på tirsdag kan vi komme med nærmere informasjon om hvordan vi kan åpne opp noe mer, sier universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen.

– Da får vi forhåpentligvis på plass klare kriterier for hvem som skal inn, samtidig som vi har smittevern-veiledere på plass. Det skal oppleves som trygt å komme inn på våre campuser.

Flere studenter vil nå slippe inn i tillegg til de som nå har fått anledning til å være på campus fra 27. april fordi de er i siste semester av sine studier og har behov for utstyr. Nå kan studenter som trenger fysisk tilgang for ikke å bli forsinket i studiene slippes inn, selv om de ikke er i siste semester. Tillatelser vil bli gitt utover i uken som kommer.

Ansatte

Hovedregelen for ansatte vil fortsatt være hjemmekontor.

Første pulje ansatte som har søkt om tilgang slipper inn fra mandag 11. mai.

I løpet av uka blir det forhåpentligvis også klart hvilke kriterier som vil gjelde for å slippe inn flere. Neste pulje slipper inn fra mandag 18. mai.