UiA 10 år: Vi markerer jubiléet hele høsten

Den 1. september er det 10 år siden UiA ble et universitet. Det skal feires og markeres fra studiestart og fram til jul. En egen jubilumslåt er laget for anledningen.

FEIRER HELE HØSTEN: UiA markerer 10-års-jubiléet hele høsten 2017. Her feirer rektor Frank Reichert studiestarten i 2016, som en illustrasjon av gleden ved arrangementene i jubiléumsåret.

UiA 10 år - jubiléumslogo.

”Eg vil fram for å se nye landskap. Opp i kunnskapens tre for å dansa... ”

Slik begynner Pål Rakes jubileumslåt skrevet i anledning av Universitetet i Agder fyller ti år i høst. Rake er tidligere bachelor- og masterstudent ved Institutt for rytmisk musikk på UiA.

–  Låten skal lanseres under Studiestartfestivalen. Vi er stolte over at Pål Rake oppdraget lager en låt til jubileet vårt, og vi håper studentene fenges av både teksten og melodien, sier Gerd Reidun Helmikstøl, koordinator for 10-årsjubileet.

Arendalsuka

Tiårsjubileet markeres under Arendalsuka mellom mandag 14. og lørdag 19. august.

– UiA har eget telt ytterst på Langbrygga, hvor vi skal ha 15 ulike arrangementer gjennom uka. I tillegg har vi egen stand og deltar på fellesarrangementer, sier Helmikstøl.

Rektor Frank Reichert møter kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i panelet på tirsdagens hoved-debatt om universitetenes og høgskolenes bidrag til innovasjon og omstilling.  Her er lenke til egen sak om arrangementene under uka.

Fest i byene

Fredag 1. september er den formelle datoen for jubileet, og da blir det jubileumsfrokost for ansatte og studenter på begge campuser. Lørdag 2. september legges feiringen til Kristiansand sentrum med fest på Øvre Torv.

Tirsdag 5. september arrangerer Fakultet for teknologi og realfag "Treffpunkt TekReal" på Campus Grimstad. Hele regionens nærings-, samfunns- og arbeidsliv inviteres til en dag i Grimstad.

– Vi vil presentere våre studier, vi vil by på en god lunsj og forskergruppene vil være tilstede på stands slik at alle kan lytte, lære, spørre og bli kjent, sier seniorrådgiver Rachel Funderud Syrtveit, som er kontaktperson for arrangementet.

Temauke: Hva med ungdommen?

Flere fakulteter og institutter har egne arrangementer under jubileet.

I høst står Lærerutdanningene på UiA i spissen for temauker om ungdomskultur. Det blir filmvisninger og foredrag med blant andre professor Ingrid Lund om mobbing og ved førsteamanuensis Kristine Hasund om ungdoms bruk av skjellsord. Se mer om temauken på denne linken.

Grieg-konserter

En kulturhistorisk konsertserie med musikk av Edvard Grieg og historiske foredrag markerer også 10-årsjubileet. To av konsertene er holdt nå i mai og juni. De tre neste kommer i september, oktober og november.

Konserten i september har norsk skole på 1800-tallet som tema. Musikken er Griegs ”Barnlige sanger” og universitetslektor Birte Simonsen holder foredrag.

Oktoberkonserten er viet norsk språkstrid på 1800-tallet med professor Ernst Håkon Jahr som historieforteller.

I november er det professor Bjørg Seland som under temaet ”Disse fordømte Bernadotter” snakker om tiden før unionsoppløsningen. Musikken er fra Griegs patriotiske sanger.

Hele serien er satt sammen av universitetslektor Terje H. Mathisen ved Fakultet for kunstfag.

Jubileumsfest i november

28. november er det festforestilling i Kilden Teater og Konserthus i Kristiansand. Den avslutter jubileumshøsten 2017.

– Programmet er ikke klart enda, men vi slår på stortromma for å markere vår betydning lokale og regionalt, sier Helmikstøl.