– Tvinger dem ut av komfortsonen

De nye masterstudentene på UiA Shift har allerede fått god erfaring med å utvikle og presentere nye ideer. Fra 30. august til 1. september var de samlet for å jobbe frem nye forretningskonsepter i Grimstad.

Bilde av to studenter som presenterer foran tilhørere i en sal.
UiA Shift-studentene presenterte sine ideer for et panel med eksperter, og fikk deretter tilbakemeldinger.

– Formålet med samlingen er å lære metoden vi bruker for å finne nye forretningskonsepter. For at konseptene skal ha en verdi må utfordringene de bygger på være reelle, derfor reiser vi alltid bort fra campus for å lære av bedrifter og mulige brukere, sier førsteamanuensis Stine Øyna.

Hun er studieprogramleder for UiA Shift, et masterprogram som kombinerer forskjellige fagfelt gjennom entreprenørskap. Formålet er å finne gode forretningsmuligheter i det grønne skiftet, og alle studenter på programmet må starte en egen bedrift i løpet av studiet. Kullet som nettopp begynte er nummer to i rekken.

24 timers frist

Den første dagen var satt av til kreative øvelser og historiefortelling i Hegdekjær i Strandfjorden. Dag to og tre ble avholdt i Kreativt Møtesenter hos J. B. Ugland i Grimstad. Her ble studentene utfordret av Greenstat og J.B. Ugland til å utforme konsepter basert på utfordringer som selskapene har.

– Jeg liker formatet godt. Vi blir presset til å få frem en idé på kort tid. Her gikk det 24 timer fra vi fikk oppgaven til vi skulle holde en fire minutters presentasjon. Det er heftig, men det gjør også noe med kreativiteten å ha så lite tid, sier Shift-student Anders Magnus Berg.

Hans studentgruppe presenterte en idé om lade-lounger for elbilførere. Dette ville kunne gi sjåfører en mulighet til å slappe av mens de venter på at bilen lades.

Bilde av studenter som sitter i en gammel bil.

Noen studenter tok i bruk Uglands bilsamling i presentasjonen sin, som også holder til på Kreativt møtesenter.

– Folk pendler jo ikke bare med fly, men også med bil. Vi tenkte en lounge-løsning også kan legge til rette for en liten lur, siden det er et problem at folk sovner mens de kjører bil, sier Berg.

Les mer om masterprogrammet UiA Shift her.

En katalog med ideer

Den første idéutviklingen fant sted allerede helt i begynnelsen av studiet, med presentasjon på scenen i UiA-teltet under Arendalsuka. Før jul skal studentene ha vært igjennom totalt sju idéprosesser. På denne måten får studentene inspirasjon fra bedrifter og brukere, utvikler og tester konsepter og avslutter med å presentere det de kom frem til for et panel med eksperter.

– Studentene blir fort mye bedre til å utvikle gode ideer og se muligheter. Vi tvinger dem ut av komfortsonen med én gang. Etter jul er det på tide å starte egen bedrift, og da vil studentene ha en hel katalog med delvis utviklede ideer å basere seg på, sier studieprogramleder Stine Øyna.