Totrinnsbekreftelse innføres på Feide-innlogging

Endringen gjelder både studenter og ansatte og trer i kraft onsdag 10. august.

De nye endringene gir økt sikkerhet for brukerne og lik innlogging som når du logger på Microsoft 365.

I 2020 ble totrinnsbekreftelse innført for alle ansatte ved UiA ved pålogging til Microsoft-programmene. Våren 2022 ble dette innført for studentene.

For ytterligere å øke sikkerheten, blir totrinnsbekreftelse nå også innført ved Feide-innlogging fra og med onsdag 10. august etter klokken 12.

Feide-innlogging blir dermed lik som når du logger på Microsoft 365. Velg knappen «Bruk arbeids- eller skolekonto», og du blir sendt videre til innlogging:

- Med denne løsningen får vi totrinnsbekreftelse enkelt tilgjengelig for alle brukere – både studenter og ansatte. Det betyr også at man slipper å logge inn flere steder, dersom du først har logget deg inn via nettleseren, sier Helge Høynes, senioringeniør og IRT-leder.

Gode tips ved innlogging

Dersom du ikke har den fra før, anbefales det sterkt å laste ned og ta i bruk appen «Microsoft Authenticator» på din mobiltelefon, slik at du godkjenner via denne og slipper å motta SMS og kode ved hver pålogging.

- Et annet tips er at du huker av på «husk pålogging» når du logger deg inn på en nettleser, så slipper du å måtte gå gjennom totrinns-bekreftelsen hver gang over en viss periode, anbefaler Høynes.

For studenter: Slik setter du opp totrinnsbekreftelse

For ansatte: Slik setter du opp totrinnsbekreftelse