To UiA-professorer i regjeringens utvalg for kompetansebehov

Regjeringen ønsker å finne ut hvilken kompetanse norsk arbeidsliv vil trenge i fremtiden. James Karlsen og Jon P. Knudsen, begge professorer fra Institutt ved arbeidsliv og innovasjon, skal være med på arbeidet.

Bilde av James Karlsen og Jon P. Knudsen.
Professor James Karlsen (t.v.) og professor Jon P. Knudsen. Foto: UiA

–  Det er stas å bli spurt om å være med i et slikt utvalg, spesielt når vi er to fra samme institutt. Det viser at den forskningen vi driver med er relevant på nasjonalt nivå, sier professor James Karlsen.

Kompetansebehovsutvalget består av 18 medlemmer, fordelt på arbeidslivsorganisasjoner, akademia, og fylkeskommuner. Utvalget skal ledes av Sveinung Skule, direktør i Kompetanse Norge.

– Den siste tiden har vist oss hvor sårbare vi er i møte med store endringer. Arbeidslivet endrer seg raskt, og koronakrisen har forsterket dette. Ny teknologi og det grønne skiftet vil kreve nye kunnskap og kompetanse. Analysene fra kompetansebehovsutvalget gir oss et solid faglig grunnlag når vi utformer tiltak, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim i en pressemelding fra regjeringen.

Utvalget skal levere flere spesialanalyser, og innspillene vil bidra til å forme norsk arbeidsliv i fremtiden. Å analysere hvordan arbeidslivet vil utvikle seg er langt fra enkelt.

– Vi ønsker å se inn i fremtiden, og finne ut av hvilke behov et samlet norsk arbeidsliv vil ha. På lang sikt snakker vi om ti år frem i tid, men det finnes også mye vi kan gjøre på kort sikt. For eksempel blir det interessant å se på hvordan vi kan endre utdanningene våre i takt med behovene arbeidslivet vil få, sier Karlsen.

Kompetansebehovsutvalget skal levere sin første delrapport innen 1. juni 2022. Vanligvis skal denne type utvalg levere offentlige utredninger, som typisk tar noen år å lage. Men endringene i arbeidslivet skjer så fort at utvalget heller skal fokusere på kortere analyser.

– Utviklingen skjer bare kjappere og kjappere. Dette kan bli spennende arbeid, midt i skjæringspunktet mellom arbeidsliv og akademia, sier professor James Karlsen.