To studenter til i karantene ved Campus Kristiansand

To studenter ved Fakultet for humaniora og pedagogikk er gått i frivillig karantene etter at de har deltatt i gruppearbeid med en student som har fått påvist Covid-19-smitte. Lørdag ettermiddag viser testresultatet at de ikke er smittet.

Korona-viruset--cdc-alissa-eckert-ms_modifisert

Oppdatering lørdag 20. februar kl 16:30: Testresultatet for de to studentene viser at de ikke er smittet av Korona covid-19-viruset. De slipper dermed karantene. De og alle andre må imidlertid fortsette å være oppmerksomme på smittesymptomer, teste seg fort om symptomer skulle dukke opp - og følge de øvrige smittevernreglene, særlig å holde sosial avstand og unngå mange nærkontakter.

De to medstudentene som kan være utsatt for korona-smitte deltok i gruppearbeid mandag 15. januar med en student som testet positivt for Korona på onsdag. De har også deltatt i undervisning torsdag og fredag, og i et informasjonsmøte fredag.

De to blir testet fredag kveld, og er i frivillig karantene inntil resultatet foreligger.

UiA kan ikke pålegge karantene, det er det bare kommunehelsetjenesten som kan, men universitetet henstiller generelt til studenter og ansatte som er i samme studieemne eller som har hatt kontakt med studenter som kan være smittet - om å gå i frivillig karantene til testsvar foreligger.

Medstudentene og andre berørte har fått beskjed på sms, og blir bedt om å være ekstra oppmerksomme på symptomer på Covid-19.

Hold avstand og vær ekstra obs på symptomer

Smittespredningen kan gå svært fort, har vi sett fra smittetopper over hele landet. Vi ser også at universiteteer og høyskoler er blant de første stedene som kommunehelsetjenesten stenger ned.

Det gjelder altså å holde fast på de grunnleggende smittevernreglene for å unngå låste dører på campus:

1. Hold deg hjemme hvis du er syk eller kjenner selv svært små symptomer på luftveisinfeksjon

2. Vask hendene eller sprit dem ofte

3. Sosial distanse er viktig - ikke skrump smittevern-meteren, men la den heller vokse til to meter. Husk det også når du er i kantina og på fellesområder.

4. Begrens nærkontaktene så godt du kan, og ha oversikt over de du har hatt kontakt med i mer enn 15 minutter på mindre enn to meters hold

Vi legger til at:

5. Bruk QR-kodene når du er i rom som er merket og

6. Last ned Smittestopp-appen fra FHI..

Alle slike små bidrag gjør at vi alle stiller bedre rustet i kampen for å unngå nedstengning.