To går videre til andre valgomgang

Sigbjørn Sødal og Frank Reichert går nå videre til andre valgomgang i rektorvalget ved UiA. Ingen av de opprinnelige fem kandidatene fikk de nødvendige 50 prosent av stemmene i første omgang.

Sigbjørn Sødal (til venstre) og Frank Reichert.

Det er klart etter at universitetets valgstyre tellet opp stemmene onsdag ettermiddag. Slik ser stemmegivingen slik ut, i prosent:

- Først vil jeg takke de tre som ikke er med lenger for en god valgkamp. Ellers synes jeg selvsagt dette var veldig hyggelig. Nå ser jeg egentlig bare fram til valgomgang nummer to. Både Frank Reichert og jeg er habile kandidater, så dette blir veldig spennende. Jeg synes også det er spesielt å bli vist slik tillit fra så mange – og at valgoppslutningen er så stor – det er viktig for demokratiet, sier Sigbjørn Sødal.

- Også jeg synes dette er blitt veldig spennende, sier Frank Reichert.

- Jeg er veldig glad for og synes det er veldig spesielt at jeg har fått en slik tillit. Underveis har jeg forsøkt å fokusere på sak, som for eksempel på at vi kan bli best i Norge på undervisning. Dette vil jeg også ta med videre i valgkampen. Jeg er også glad vi har hatt en slik valgkamp vi har hatt. Det har gitt både oss og egentlig alle en god mulighet til å fokusere på og snakke om saker som angår UiA og universitetets framtid. Så takk til alle så langt, sier han.

Andre valgomgang

Andre valgomgang blir nå holdt i perioden 20. – 27. mai.

- For min del vil jeg gratulere alle kandidatene med en god første valgomgang. Jeg synes alle har gjort en formidabel valgkamp. De har stått på og skapt et engasjement som gjenspeiler seg i valgdeltakelsen – som altså er større enn ved forrige rektorvalg, sier valgstyrets leder Birte Simonsen.

- At vi måtte ha en andre valgomgang var for så vidt forventet, men det gjør også at den videre valgkampen blir veldig spennende, sier hun.

- Personlig synes jeg også at det engasjementet som valgkampen totalt sett har skapt viser at nettopp valg til denne posisjonen er noe som kan skape et stort og positivt engasjement blant universitetets ansatte.

Tre valgkretser

Selve valget foregikk elektronisk og gjennom tre stemmekretser – vitenskapelig ansatte, administrativt ansatte og studenter ved UiA. De tre kretsene stemte slik:

Undervisnings- og forskerstillinger:

-          Astrid Birgitte Eggen:  13 prosent

-          Kristin Dale: 2.9 prosent

-          Frank Reichert: 29,4 prosent

-          Stephen Seiler: 15,5 prosent

-          Sigbjørn Sødal: 38,7 prosent

Studentene:

-          Astrid Birgitte Eggen: 6 prosent

-          Kristin Dale: 24,7 prosent

-          Frank Reichert: 20,2 prosent

-          Stephen Seiler: 13,6 prosent

-          Sigbjørn Sødal: 35 prosent

Teknisk/administrativt tilsatte:

-          Kristin Dale: 3,3 prosent

-          Astrid Birgitte Eggen: 19,7 prosent

-          Frank Reichert: 24 prosent

-          Stephen Seiler: 24,7 prosent

-          Sigbjørn Sødal: 27,3 prosent

Se også: 1931 stemte i rektorvalget

Stemmene som avgis er vektet i henhold til hvilken valgkrets stemmegiverne tilhører. Vektingen er slik:

-          ansatte i undervisnings- og forskerstilling -  51 %

-          ansatte i teknisk eller administrativ stilling - 24,5 %

-          studenter - 24,5 %

Pusterom til mandag

Valgkampen på UiA fortsetter i prinsippet nå for fullt fram til stemmelokalene åpner onsdag 20. mai. I praksis er det likevel ventet at 17. mai-helgen demper valgkampen litt. Blant annet stenger valgsidene på UiAs nettsted midlertidig for å pusses opp og klargjøres til den kommende valgrunden – men åpner igjen mandag for fullt.

Tekst og foto: Jan Arve Olsen