Tildelt 10 millioner kroner for å utvikle fremtidens droner

Sammen med et indisk universitet skal Universitet i Agder utvikle raske og nøyaktige droner som kan operere i tett befolkede områder.

Illustrasjonsfoto av drone

– Vi skal utvikle droner med betydelig bedre ytelse for sporing og klassifisering av gjenstander sammenlignet med eksisterende løsninger, sier Linga Reddy Cenkeramaddi.

Professor Linga Reddy Cenkeramaddi (foto)

Prosjektleder, Professor Linga Reddy Cenkeramaddi. (Foto: Anette Hauso).

Han er professor ved Universitet i Agder (UiA) og arbeider ved Wisenet-laben. Han skal lede og koordinere forskningsprogrammet UAV-kommunikasjon og lavsporingsnivå (LUCAT), et samarbeid mellom UiA og Indian Institute of Science Bangalore.

Forskningsrådet har bevilget rundt 10 millioner kroner til prosjektet. Indian Institute of Science Bangalore har mottatt omtrent den samme finansieringen fra Department of Science and Technology i India.

Professor Linga Reddy Cenkeramaddi har sin bachelor- og mastergrad fra Indian Institute of Technology. Erfaringen fra India kommer godt med i dette prosjektet som skal gjennomføres i samarbeid med det indiske universitetet og gå over tre år med startdato juni 2018.

– Prosjektet vil gi et viktig bidrag til internasjonaliseringen av norsk forskning, og dette blir det første prosjektet hvor det prestisjetunge indiske universitetet samarbeider med et norsk universitet innenfor kommunikasjonsteknologi, signalbehandling og maskinlæring, sier Cenkeramaddi.

Fremtidens sporingssystem

Fremtidige droner (UAV-er) vil kunne utføre selvstyrte operasjoner i tett befolkede områder. Målet med dette prosjektet er å designe, utvikle og implementere ny teknologi for kommunikasjon og sporing.

Ett av hovedmålene er at de nye dronene skal kunne spore andre ubemannede droner ved hjelp av smarte sensorer. Forskerne skal også utvikle avanserte maskinlæringsmetoder, signalbehandlingsalgoritmer og kommunikasjonsteknologi.

Det meste av forskningen vil foregå ved Wisenet-laben i Grimstad og Robert Bosch-senteret for IKT systemer ved universitetet i India.

Setter UiA på kartet

Professor Baltasar Beferull-Lozano (foto)

Professor Baltasar Beferull-Lozano. (Foto: Anette Hauso).

– Prosjektet bidrar til å sette UiA og Norge på kartet innenfor teknologi og ingeniørfag, sier Baltasar Beferull-Lozano, UiA-professor og leder for Wisenet-laben.

De vitenskapelige resultatene av prosjektet vil bli formidlet til et bredt publikum gjennom publikasjoner, konferanser, demonstrasjoner og prosjektets nettsted. Tekniske fremskritt vil bli spredt innenfor det vitenskapelige forskningsmiljøet.

– Prosjektet styrker også vår forskningsbaserte undervisning ved UiA og hos vår partner i India på alle nivåer, inkludert doktorgradsstipendiater innen elektronikk, systemutvikling og IKT, sier Beferull-Lozano.

Erfarne forskere og nyansettelser

Daniel Romero (foto)

Professor Daniel Romero vil inneha en viktig rolle i prosjektets forskning. (Foto: Anette Hauso).

Tre professorer fra Institutt for IKT ved UiA er aktivt involvert i prosjektet. Foruten prosjektleder Linga Reddy Cenkeramaddi, bidrar Beferull-Lozano og professor Daniel Romero.

Fra Indian Institute of Science Bangalore er professorene Amrutur Bharadwaj, Chandra R. Murthy og Abhay Sharma knyttet til prosjektet.

I tillegg skal det ansettes to nye doktorgradsstipendiater ved UiA og tre hos universitetet i India.

Prosjektet vil også involvere eksterne samarbeidspartnere som blant annet Universitetet i Texas, Det indiske institutt for teknologi Hyderabad og Universitetet i Oslo.