Tilbake på skolebenken i et omstillingspreget arbeidsmarked

UiA har opprettet etter- og videreutdanningskurs spesialtilpasset for personer i omstilling.

Astrid Birgitte Eggen, viserektor ved UiA, kursdeltakere og bidragsytere.
– Å legge til rette for livslang læring er et av de viktigste samfunnsoppdragene vi har, sier Astrid Birgitte Eggen, viserektor ved UiA (foran). Her er hun sammen med kursdeltakere og bidragsytere.

– Det er svært viktig å styrke kompetansen til arbeidssøkende nå som arbeidsmarkedet er preget av omstilling, sier viserektor Astrid Birgitte Eggen.

Kursene skal hjelpe personer under omstilling å komme seg i ny jobb. Denne høsten tilbys fagene Softwareutvikling, Gründerlab og Digitalisering og forretningsutvikling. Neste semester blir det satt opp flere kurs.

Alf Egil Holmelid

Alf Egil Holmelid er prosjektleder for tiltaket, som har fått navnet Omstilling på Agder.

Arbeidsmarkedet er utfordrende. Da er utdanning på høyere nivå noe av det viktigste vi kan tilby som universitet, sier Holmelid.

Deltakere som får dagpenger av NAV kan kun være ti dager på universitetet i løpet av semesteret uten å miste pengene. Noen deltakere har allerede startet i ny jobb forutsatt at de tilegner seg visse datakunnskaper.

Vi kjører intensive forelesninger slik at arbeidssøkere ikke mister dagpengene sine. På denne måten unngår vi også å holde nyansatte borte fra jobben mer enn nødvendig, sier Holmelid.

Les mer om Omstilling på Agder her.

Gode tilbakemeldinger fra deltakerne

Hilde Hovland

– Kurset er tidsriktig, og det har gitt meg muligheter til å søke flere jobber. Det føles veldig positivt i den situasjonen jeg er i nå, sier kursdeltaker Hilde Hovland.

Prosjektgruppen Omstilling på Agder har undersøkt med arbeidsgivere og fagforeninger for å finne ut hva slags kompetanse som trengs i regionen. Gründerkunnskap og datafag er mest ettertraktet på arbeidsmarkedet akkurat nå.

– Det faglige innholdet er veldig relevant for meg, for jeg har ikke IT-bakgrunn fra før. Likevel har jeg stort utbytte av kurset, og foreleserne er kjempeflinke, sier Hovland.

Leif Skiftenes Flak er Instituttleder for informasjonssystemer. Han understreker at IT-kompetanse er essensielt i dagens arbeidsmarked.

– Vi kan ikke lenger utdanne ledere uten strategisk IT-forståelse. I kursene blir det derfor lagt vekt på at deltakerne skal få kompetanse i både IT og ledelse, sier Flak.

Eggen berømmer prosjektgruppen for å ha fått til mye på kort tid.

– Det er gøy å høre de gode tilbakemeldingene fra kursdeltakerne. Prosjektlederen, foreleserne og fakultetslederne har gjort en god jobb, sier Eggen.

Foreleserne Dag Håkon Olsen (f.v.) og Tom Roar Eikebrokk.