Til beste for studentenes læring

Et nytt senter for læring og utdanning skal etableres ved UiA fra første mars neste år.

(llustrasjonsbilde)

Jorunn Larsen

Senteret er et av flere satsingstiltak som UiA-styret nylig vedtok innenfor strategiområdet Læring og utdanning for framtiden (LUF). Det ble også vedtatt program for studiekvalitet og program for kompetanseheving.

– Senter for læring og utdanning opprettes for å styrke akademiske, digitale og generiske ferdigheter som fremmer læring for studenter, sier prosjektleder Jorunn Larsen.

Senteret skal også styrke støtten til ansatte for å utvikle helhetlig, forskningsdrevet undervisning og å ta i bruk ny teknologi.

– Det første året vil senteret koordinere eksisterende tjenester innenfor området som i dag leveres av Mediesenteret og PULS.  Hvert fakultet får en kontaktperson i senteret som kanaliserer fakultetenes behov for støtte, sier Larsen.

Gjennom 2019 skal det arbeides med hvilke nye oppgaver som skal legges til senteret. I UiA-styrets vedtak er følgende oppgaver beskrevet:

• En nettløsning med oversikt over læringsstøtte for studenter og undervisningsstøtte for ansatte.
  • Et studieverksted for studenter som skal gi akademisk lese- og skrivekompetanse, matematikk-kompetanse og tilrettelegge for ulike mentorordninger.
  • Et virtuelt læringslaboratorium for studenter og ansatte innen undervisning og læring.
  • Et helhetlig kompetansehevingsprogram.

Organiseringen av Senter for læring og undervisning er ikke avklart. En egen arbeidsgruppe, ledet av fakultetsdirektør Jan Oddvar Skisland, har kommet med anbefalinger og det er universitetsdirektøren som vedtar endelig organisering av senteret.

Kompetanseheving

Lisa Marie Whitehead

UiA-styret vedtok og et kompetansehevingsprogram for alle ansatte med oppgaver knyttet til undervisning.  Det omfatter vitenskapelige ansatte som underviser og teknisk/administrativt ansatte som tilrettelegger og støtter undervisning. Programmet skal legges til Senteret for læring og undervisning, mens en kompetansehevingsportal skal legges til Personal-og Organisasjonsavdelingen.

– Vi ønsker å tydeliggjøre karriereveien til alle som arbeider med undervisning og vi arbeider både på individuelt og institusjonelt nivå. For den enkelte vitenskapelige ansatte handler det om å bygge kompetanse og utvikle seg fra universitetslektor via førstelektor og mot dosent-status. På institusjonelt nivå handler det om hva vi som universitet tilbyr for å hjelpe den enkelte på sin karrierevei og hvilket samlet tilbud vi har, sier prosjektleder Lisa Whitehead.

Det siste året har LUF gjennomført et pilotprosjekt for å utvikle en meritteringsordning på UiA.  Se link: https://www.uia.no/nyheter/foerste-meritterte-underviser-ved-universitetet-i-agder

– En framtidig meritteringsording som omfatter alle undervisere, vil bli sentral i vårt kompetansehevingsprogram, sier Whitehead.

Utdanningskvalitet

Greta Hilding

UiA-styret vedtok å samle virkemidler og insentiver for å fremme utdanningskvalitet i et Program for utdanningskvalitet.

– UiA har hatt ulike insentiver for å fremme god utdanningskvalitet, men de er ikke godt nok koordinert. Et samlet program gjør at vi kan få en strategisk koordinering av det overordnede kvalitetsarbeidet, sier studiedirektør Greta Hilding, som også er prosjektleder for studieprogramledelse.

I styrepapirene vises det til at Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (DIKU) tildeler økonomiske ressurser og virkemidler for å stimulere til kvalitetsutvikling.

– Vårt arbeid med utdanningskvalitet må føre til at vi hevder oss i konkurransen om ressurser som tildeles via DIKU og internasjonale utlysninger som EU-program innen utdanning, sier Hilding.

Læringsmiljø og studentengasjement omfattes også av program for utdanningskvalitet.

– LUF handler om at vi videreutvikler undervisning til det beste for studentenes læring. Nå er LUF-prosjektene vedtatt og det er vi glade for. Nå gjenstår jobben med å virkeliggjøre vedtakene inn i hele organisasjonen, sier Astrid Birgitte Eggen, viserektor for utdanning og styringsgruppeleder for LUF-området.